TRANSPORT Management 110 (april 2021)


Twee Belgische zwaargewichten zetten hun schouders onder de toekomst van waterstof

Zoals gewoonlijk wil ik met u mijn indrukken delen over enkele onderwerpen die recent in de actualiteit zaten in onze sector. Aarzel niet om ons uw commentaren/kritiek op deze overpeinzingen te sturen…

Waterstof: steeds concreter. Voor wie nog twijfelde aan de uiteindelijke doorbraak, kunnen we erop wijzen dat de weg naar waterstof in ons land een mooie boost krijgt dankzij de gemeenschappelijke initiatieven van twee nationale zwaargewichten, Colruyt en AB Inbev. Het streefdoel: samen emissievrije leveringen verzekeren door een beroep te doen op vrachtwagens die rijden op waterstof. Om die uitdaging binnen de vijf jaar tot een goed einde te brengen, willen de samenwerkende bedrijven een volledig ecosysteem uitbouwen. Van de productie van hernieuwbare waterstof (een waterstofcentrale van Colruyt zal tegen 2023 operationeel zijn in Zeebrugge) tot het uitwerken van een netwerk van servicestations. Zo beschikt Colruyt via zijn filiaal DATS24 reeds over een bevoorradingspunt voor waterstof in Halle, terwijl nog vier andere publiek toegankelijke stations zullen volgen de komende maanden (Haasrode, Wilrijk, Erpe-Mere en Herve). Tegen volgend jaar zullen vijf vrachtwagens in de vloot van het Belgische distributiebedrijf op waterstof rijden in België. Ze zullen ingezet worden op specifieke trajecten, die onderling de respectievelijke logistieke platformen met elkaar verbinden.

Ook bij de lichte bedrijfsvoertuigen! Vanaf eind dit jaar zal Stellantis, parallel met zijn elektrische gamma, ook versies op waterstof voorstellen van zijn middelgrote gamma bestelwagens (Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro). Die voertuigen krijgen een autonomie van niet minder dan 400 km (WLTP cyclus) en als kers op de taart zal het vullen van de waterstoftank slechts een drietal minuten in beslag nemen! Er blijft nog één grote onbekende: de prijs!

Een beetje beter dan in 2020, heel wat minder dan in 2019. We kunnen ons verheugen over het feit dat in het eerste trimester de inschrijvingen van trekkers er met 20% op vooruit gegaan zijn ten opzichte van dezelfde periode het voorgaande jaar. Nochtans is er weinig reden tot euforie, want de markt noteert nog altijd een terugval met 40 % ten opzichte van 2019. Dat is in sterk contrast met de goede gezondheid van de markt voor lichte bedrijfsvoertuigen. Na drie maanden liggen de cijfers daar boven het niveau van 2019!

TRANSPORTMEDIA lanceert in Wallonië en Brussel een nieuwe tv-uitzending: TRANSPORT&LOGISTICS.TV. Het is het enige programma in Wallonië dat volledig gewijd is aan de sector van transport en logistiek. De opnames worden uitgezonden via de economische zender Canal Z. Dit initiatief, dat kan rekenen op de steun van Logistics in Wallonia, heeft tot doel de aantrekkelijkheid van Wallonië als logistieke regio te benadrukken aan de hand van portretten van belangrijke en inspirerende spelers (transporteurs, logistieke bedrijven, concessiehouders, leveranciers, …). Te ontdekken op Canal Z op 22-23 en 29-30 mei! Noteer ook dat een tweede uitzending reeds gepland is voor november dit jaar.

Veel leesplezier,

Christophe Duckers,
Redactiedirecteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo