TRANSPORT Management 110 (april 2021)


Twee Belgische zwaargewichten zetten hun schouders onder de toekomst van waterstof

Zoals gewoonlijk wil ik met u mijn indrukken delen over enkele onderwerpen die recent in de actualiteit zaten in onze sector. Aarzel niet om ons uw commentaren/kritiek op deze overpeinzingen te sturen…

Waterstof: steeds concreter. Voor wie nog twijfelde aan de uiteindelijke doorbraak, kunnen we erop wijzen dat de weg naar waterstof in ons land een mooie boost krijgt dankzij de gemeenschappelijke initiatieven van twee nationale zwaargewichten, Colruyt en AB Inbev. Het streefdoel: samen emissievrije leveringen verzekeren door een beroep te doen op vrachtwagens die rijden op waterstof. Om die uitdaging binnen de vijf jaar tot een goed einde te brengen, willen de samenwerkende bedrijven een volledig ecosysteem uitbouwen. Van de productie van hernieuwbare waterstof (een waterstofcentrale van Colruyt zal tegen 2023 operationeel zijn in Zeebrugge) tot het uitwerken van een netwerk van servicestations. Zo beschikt Colruyt via zijn filiaal DATS24 reeds over een bevoorradingspunt voor waterstof in Halle, terwijl nog vier andere publiek toegankelijke stations zullen volgen de komende maanden (Haasrode, Wilrijk, Erpe-Mere en Herve). Tegen volgend jaar zullen vijf vrachtwagens in de vloot van het Belgische distributiebedrijf op waterstof rijden in België. Ze zullen ingezet worden op specifieke trajecten, die onderling de respectievelijke logistieke platformen met elkaar verbinden.

Ook bij de lichte bedrijfsvoertuigen! Vanaf eind dit jaar zal Stellantis, parallel met zijn elektrische gamma, ook versies op waterstof voorstellen van zijn middelgrote gamma bestelwagens (Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro). Die voertuigen krijgen een autonomie van niet minder dan 400 km (WLTP cyclus) en als kers op de taart zal het vullen van de waterstoftank slechts een drietal minuten in beslag nemen! Er blijft nog één grote onbekende: de prijs!

Een beetje beter dan in 2020, heel wat minder dan in 2019. We kunnen ons verheugen over het feit dat in het eerste trimester de inschrijvingen van trekkers er met 20% op vooruit gegaan zijn ten opzichte van dezelfde periode het voorgaande jaar. Nochtans is er weinig reden tot euforie, want de markt noteert nog altijd een terugval met 40 % ten opzichte van 2019. Dat is in sterk contrast met de goede gezondheid van de markt voor lichte bedrijfsvoertuigen. Na drie maanden liggen de cijfers daar boven het niveau van 2019!

TRANSPORTMEDIA lanceert in Wallonië en Brussel een nieuwe tv-uitzending: TRANSPORT&LOGISTICS.TV. Het is het enige programma in Wallonië dat volledig gewijd is aan de sector van transport en logistiek. De opnames worden uitgezonden via de economische zender Canal Z. Dit initiatief, dat kan rekenen op de steun van Logistics in Wallonia, heeft tot doel de aantrekkelijkheid van Wallonië als logistieke regio te benadrukken aan de hand van portretten van belangrijke en inspirerende spelers (transporteurs, logistieke bedrijven, concessiehouders, leveranciers, …). Te ontdekken op Canal Z op 22-23 en 29-30 mei! Noteer ook dat een tweede uitzending reeds gepland is voor november dit jaar.

Veel leesplezier,

Christophe Duckers,
Redactiedirecteur.

Recente publicaties

VAN Management 110 (april 2021)

Big Brother is… helping you Dictatoriale regimes, bedrijven die het niet te nauw nemen met de privacyregels, een vervelend tv-programma… meestal heeft het begrip enkel een negatieve connotatie. Maar met FORDLiive wil de Europese nummer 1 van de lichte bedrijfsvoertuigenmarkt ‘Big Brother’ voor ons laten werken in plaats van omgekeerd. Niet met technologieën uit 1984, […]

LINK2LOGISTICS Management 57 (maart 2021)

“Een jaar, een eeuwigheid geleden” Maart 2020. Europa maakt kennis met het coronavirus. Om het met de woorden van Joe Dassin te zeggen: “Een jaar, een eeuw, een eeuwigheid geleden”. Omdat het voor ons inderdaad een eeuwigheid lijkt, aangezien de impact van de pandemie op de samenleving zo groot is. Ook het effect ervan op […]

TRUCK & BUSINESS 276 (maart 2021)

Een virtueel verlieslatende sector Sinds het begin van de pandemie ligt het woord “virtueel” op ieders lippen (achter een chirurgisch masker). In 2021, net als in 2020, staat “virtueel” tegenover “fysiek” als het om een afspraak gaat en tegenover “face-to-face” als het om een interview gaat, maar over het algemeen loopt het wel los met […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo