VAN Management 110 (april 2021)


Big Brother is… helping you

Dictatoriale regimes, bedrijven die het niet te nauw nemen met de privacyregels, een vervelend tv-programma… meestal heeft het begrip enkel een negatieve connotatie. Maar met FORDLiive wil de Europese nummer 1 van de lichte bedrijfsvoertuigenmarkt ‘Big Brother’ voor ons laten werken in plaats van omgekeerd. Niet met technologieën uit 1984, maar wel uit de 21 ste eeuw: connected services, Internet of Things en big data en een krachtig monitoringsysteem in handen van experts. Die moeten eigenaars van de bestelwagens (en pick-ups) van het merk en wagenparkbeheerders tijdig waarschuwen voor sluimerende technische problemen, een te lage bandenspanning of adBlue-niveau, of nog een nakende onderhoudsbeurt. Tijdens dat onderhoud kunnen technische experts via VR-technologie ook nog eens meekijken om complexere problemen op te lossen. En wanneer dat niet kan, kan aan de hand van een gebruiksanalyse op basis van verzamelde data het perfecte vervangvoertuig voorgesteld worden.

Het doel? De uptime voor professionele gebruikers garanderen en maximaliseren. Geen slecht idee in het licht van de nakende elektrificatie van het wagenpark, waarbij voertuigen steeds minder vaak naar de werkplaats moeten, en eventuele problemen dus minder snel aan het licht komen. En dat alles dankzij een lading microchips in moderne voertuigen… al dreigt het tekort daaraan op korte termijn eerder roet in het eten te gooien dan te helpen. Een zakje aardappelchips dan maar, tijdens het lezen van deze VAN Management?

Arnaud Henckaerts
Hoofdredacteur

Recente publicaties

TRANSPORT Management 110 (april 2021)

Twee Belgische zwaargewichten zetten hun schouders onder de toekomst van waterstof Zoals gewoonlijk wil ik met u mijn indrukken delen over enkele onderwerpen die recent in de actualiteit zaten in onze sector. Aarzel niet om ons uw commentaren/kritiek op deze overpeinzingen te sturen… Waterstof: steeds concreter. Voor wie nog twijfelde aan de uiteindelijke doorbraak, kunnen […]

LINK2LOGISTICS Management 57 (maart 2021)

“Een jaar, een eeuwigheid geleden” Maart 2020. Europa maakt kennis met het coronavirus. Om het met de woorden van Joe Dassin te zeggen: “Een jaar, een eeuw, een eeuwigheid geleden”. Omdat het voor ons inderdaad een eeuwigheid lijkt, aangezien de impact van de pandemie op de samenleving zo groot is. Ook het effect ervan op […]

TRUCK & BUSINESS 276 (maart 2021)

Een virtueel verlieslatende sector Sinds het begin van de pandemie ligt het woord “virtueel” op ieders lippen (achter een chirurgisch masker). In 2021, net als in 2020, staat “virtueel” tegenover “fysiek” als het om een afspraak gaat en tegenover “face-to-face” als het om een interview gaat, maar over het algemeen loopt het wel los met […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo