transport media logo

TRANSPORT Management 78 (03/2014)

Dumping, beroepsopleiding, economische vooruitzichten: voor elk wat wils!

Vier gedachten, indrukken, ideeën, … hebben deze laatste weken mijn aandacht getrokken. En die wil ik met u delen. Aarzelt u vooral niet om mee te denken en mij uw … gedachten, indrukken en ideeën te kennen te geven! Het is nog niet te laat, maar … Onlangs sprak een rijinstructeur me over de opschudding die stilaan op gang kwam bij de transporteurs sinds Melchior Wathelet heeft herhaald dat de deadline voor de beroepsvorming september 2016 is en blijft. Velen beseffen eindelijk dat het hoog tijd is dat ze hun chauffeurs de cyclus van 35 lesuren laten volgen. Het wordt immers steeds duidelijker dat er geen plaats genoeg is voor iedereen en dat zaterdagen alleen niet zullen volstaan om aan de volledige vraag tegemoet te komen. Kortom, wacht niet langer en plan de opleiding van uw chauffeurs! Verkassen naar Duitsland? Een collega vertelde me laatst over een e-mail van een Belgische consultant waarin deze laatste zijn diensten aanbood: voor de bescheiden som van 12.000 euro kon hij Belgische transportbedrijven bijstaan bij het oprichten van een onderneming in Duitsland die dan Russische chauffeurs in dienst zou nemen die dan …. 500 euro per maand zouden verdienen! De sociale dumping heeft echt geen grenzen meer. Boven de Moerdijk. Het is altijd interessant om eens een kijkje te nemen naar het reilen en zeilen van het transportwereldje bij onze noorderburen. Zo is er de ‘zaak’ Van den Bosch. Het bedrijf heeft aangekondigd dat het van plan is een deel van zijn activiteiten te verhuizen naar een ‘ander Europees land’. VDB is boos om het gebrek aan eenduidigheid van de Europese regelgeving inzake loon (enkele Hongaarse chauffeurs hebben een financiële claim ingediend en eisen een Nederlands loon) en heel ontevreden over de onwrikbare houding van de vakbonden. De sociale vrede staat blijkbaar niet alleen bij ons onder druk. We zouden haast beginnen te dromen! Ik zal niet voorbarig het einde van de crisis verkondigen, maar laat ons toch tevreden zijn, bijvoorbeeld, met het feit dat de prijzen van het vervoer in het vierde kwartaal van 2013 met 3,1 % gestegen zijn ten opzichte van 2012 (bron: Cap Gemini/Transporeon). Of met het feit dat er in 2014 in België terug groei wordt verwacht met een redelijke voorspelling van 1,4 %. Misschien geen reden tot uitzinnige vreugde, maar toch ten minste een glimlach waard …

Recente publicaties

VAN Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Stilstaan… Een nieuw jaar betekent stilstaan bij het afgelopen jaar. Jaarresultaten zijn er bij het ter perse gaan van dit magazine nog niet, maar eind november stond de teller voor de LCV-inschrijvingscijfers op -4,49%, met Renault, Ford Pro en Volkswagen op het podium. Philip Verschooren (VW CVI België) verheugt zich in dit magazine over de […]

TRANSPORT Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Wordt 2025 beter dan 2024? We zijn nog niet meteen toe aan een nieuwe aflevering van de Ideale Wereld, maar de Belgische transporteurs laten hun schouders alvast niet hangen. De transporteurs die we ontmoeten, laten ons weten dat de transportvolumes langzaam maar zeker in stijgende lijn zitten. Dit is zelfs het geval voor de ‘commodities’, […]

Supply Chain Excellence in Wallonia 2024-2025

Wallonia at the heart of the Supply Chain Since the outbreak of the Covid-19 pandemic in early 2020, our supply chains have been put to the test by a series of mostly unexpected events. These events have highlighted the need for European companies to rethink their logistics plans and think outside the box. Concepts such […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.