TRANSPORT Management 78 (03/2014)

Dumping, beroepsopleiding, economische vooruitzichten: voor elk wat wils!

Vier gedachten, indrukken, ideeën, … hebben deze laatste weken mijn aandacht getrokken. En die wil ik met u delen. Aarzelt u vooral niet om mee te denken en mij uw … gedachten, indrukken en ideeën te kennen te geven! Het is nog niet te laat, maar … Onlangs sprak een rijinstructeur me over de opschudding die stilaan op gang kwam bij de transporteurs sinds Melchior Wathelet heeft herhaald dat de deadline voor de beroepsvorming september 2016 is en blijft. Velen beseffen eindelijk dat het hoog tijd is dat ze hun chauffeurs de cyclus van 35 lesuren laten volgen. Het wordt immers steeds duidelijker dat er geen plaats genoeg is voor iedereen en dat zaterdagen alleen niet zullen volstaan om aan de volledige vraag tegemoet te komen. Kortom, wacht niet langer en plan de opleiding van uw chauffeurs! Verkassen naar Duitsland? Een collega vertelde me laatst over een e-mail van een Belgische consultant waarin deze laatste zijn diensten aanbood: voor de bescheiden som van 12.000 euro kon hij Belgische transportbedrijven bijstaan bij het oprichten van een onderneming in Duitsland die dan Russische chauffeurs in dienst zou nemen die dan …. 500 euro per maand zouden verdienen! De sociale dumping heeft echt geen grenzen meer. Boven de Moerdijk. Het is altijd interessant om eens een kijkje te nemen naar het reilen en zeilen van het transportwereldje bij onze noorderburen. Zo is er de ‘zaak’ Van den Bosch. Het bedrijf heeft aangekondigd dat het van plan is een deel van zijn activiteiten te verhuizen naar een ‘ander Europees land’. VDB is boos om het gebrek aan eenduidigheid van de Europese regelgeving inzake loon (enkele Hongaarse chauffeurs hebben een financiële claim ingediend en eisen een Nederlands loon) en heel ontevreden over de onwrikbare houding van de vakbonden. De sociale vrede staat blijkbaar niet alleen bij ons onder druk. We zouden haast beginnen te dromen! Ik zal niet voorbarig het einde van de crisis verkondigen, maar laat ons toch tevreden zijn, bijvoorbeeld, met het feit dat de prijzen van het vervoer in het vierde kwartaal van 2013 met 3,1 % gestegen zijn ten opzichte van 2012 (bron: Cap Gemini/Transporeon). Of met het feit dat er in 2014 in België terug groei wordt verwacht met een redelijke voorspelling van 1,4 %. Misschien geen reden tot uitzinnige vreugde, maar toch ten minste een glimlach waard …

Recente publicaties

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze! Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af. Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen […]

TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)

Fail fast! Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo