TRANSPORT Management 78 (03/2014)

Dumping, beroepsopleiding, economische vooruitzichten: voor elk wat wils!

Vier gedachten, indrukken, ideeën, … hebben deze laatste weken mijn aandacht getrokken. En die wil ik met u delen. Aarzelt u vooral niet om mee te denken en mij uw … gedachten, indrukken en ideeën te kennen te geven! Het is nog niet te laat, maar … Onlangs sprak een rijinstructeur me over de opschudding die stilaan op gang kwam bij de transporteurs sinds Melchior Wathelet heeft herhaald dat de deadline voor de beroepsvorming september 2016 is en blijft. Velen beseffen eindelijk dat het hoog tijd is dat ze hun chauffeurs de cyclus van 35 lesuren laten volgen. Het wordt immers steeds duidelijker dat er geen plaats genoeg is voor iedereen en dat zaterdagen alleen niet zullen volstaan om aan de volledige vraag tegemoet te komen. Kortom, wacht niet langer en plan de opleiding van uw chauffeurs! Verkassen naar Duitsland? Een collega vertelde me laatst over een e-mail van een Belgische consultant waarin deze laatste zijn diensten aanbood: voor de bescheiden som van 12.000 euro kon hij Belgische transportbedrijven bijstaan bij het oprichten van een onderneming in Duitsland die dan Russische chauffeurs in dienst zou nemen die dan …. 500 euro per maand zouden verdienen! De sociale dumping heeft echt geen grenzen meer. Boven de Moerdijk. Het is altijd interessant om eens een kijkje te nemen naar het reilen en zeilen van het transportwereldje bij onze noorderburen. Zo is er de ‘zaak’ Van den Bosch. Het bedrijf heeft aangekondigd dat het van plan is een deel van zijn activiteiten te verhuizen naar een ‘ander Europees land’. VDB is boos om het gebrek aan eenduidigheid van de Europese regelgeving inzake loon (enkele Hongaarse chauffeurs hebben een financiële claim ingediend en eisen een Nederlands loon) en heel ontevreden over de onwrikbare houding van de vakbonden. De sociale vrede staat blijkbaar niet alleen bij ons onder druk. We zouden haast beginnen te dromen! Ik zal niet voorbarig het einde van de crisis verkondigen, maar laat ons toch tevreden zijn, bijvoorbeeld, met het feit dat de prijzen van het vervoer in het vierde kwartaal van 2013 met 3,1 % gestegen zijn ten opzichte van 2012 (bron: Cap Gemini/Transporeon). Of met het feit dat er in 2014 in België terug groei wordt verwacht met een redelijke voorspelling van 1,4 %. Misschien geen reden tot uitzinnige vreugde, maar toch ten minste een glimlach waard …

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management Special Diensten (juli 2020)

WE KUNNEN NERGENS MEER ZEKER VAN ZIJN De lente van 2020 heeft aangetoond dat tal van zaken die we als onveranderlijk zagen op de keper beschouwd slechts een relatief belang hebben. Neem de Olympische Spelen bijvoorbeeld. Het jaar 2020 zal het eerste Olympisch jaar zijn zonder Spelen, maar de wereld houdt daarom niet op te […]

Truck & Business 273 (juni 2020)

Wie zal het zich morgen nog herinneren? Niet te voorzien, brutaal, nooit eerder gezien, snel verspreidend, genadeloos… woorden schieten ons te kort om precies te omschrijven wat er door ons heen ging in maart toen de zwaarste gezondheidscrisis van onze moderne geschiedenis uitbrak. Wie zou er ooit gedacht hebben dat de Westerse maatschappij er mee […]

VAN Management 106 (juni 2020)

Niets houdt de lichte bedrijfswagen tegen! Dit nummer van VAN Management werd geschreven tijdens de quarantaineperiode. Een hele opdracht! Het nummer verschijnt wellicht dan ook enkele dagen later dan we zouden willen, maar het verschijnt in ieder geval. Dat lijkt een beetje op meer dingen die zich afspeelden sinds half maart: we werken op een […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo