TRANSPORT Management 78 (03/2014)

Dumping, beroepsopleiding, economische vooruitzichten: voor elk wat wils!

Vier gedachten, indrukken, ideeën, … hebben deze laatste weken mijn aandacht getrokken. En die wil ik met u delen. Aarzelt u vooral niet om mee te denken en mij uw … gedachten, indrukken en ideeën te kennen te geven! Het is nog niet te laat, maar … Onlangs sprak een rijinstructeur me over de opschudding die stilaan op gang kwam bij de transporteurs sinds Melchior Wathelet heeft herhaald dat de deadline voor de beroepsvorming september 2016 is en blijft. Velen beseffen eindelijk dat het hoog tijd is dat ze hun chauffeurs de cyclus van 35 lesuren laten volgen. Het wordt immers steeds duidelijker dat er geen plaats genoeg is voor iedereen en dat zaterdagen alleen niet zullen volstaan om aan de volledige vraag tegemoet te komen. Kortom, wacht niet langer en plan de opleiding van uw chauffeurs! Verkassen naar Duitsland? Een collega vertelde me laatst over een e-mail van een Belgische consultant waarin deze laatste zijn diensten aanbood: voor de bescheiden som van 12.000 euro kon hij Belgische transportbedrijven bijstaan bij het oprichten van een onderneming in Duitsland die dan Russische chauffeurs in dienst zou nemen die dan …. 500 euro per maand zouden verdienen! De sociale dumping heeft echt geen grenzen meer. Boven de Moerdijk. Het is altijd interessant om eens een kijkje te nemen naar het reilen en zeilen van het transportwereldje bij onze noorderburen. Zo is er de ‘zaak’ Van den Bosch. Het bedrijf heeft aangekondigd dat het van plan is een deel van zijn activiteiten te verhuizen naar een ‘ander Europees land’. VDB is boos om het gebrek aan eenduidigheid van de Europese regelgeving inzake loon (enkele Hongaarse chauffeurs hebben een financiële claim ingediend en eisen een Nederlands loon) en heel ontevreden over de onwrikbare houding van de vakbonden. De sociale vrede staat blijkbaar niet alleen bij ons onder druk. We zouden haast beginnen te dromen! Ik zal niet voorbarig het einde van de crisis verkondigen, maar laat ons toch tevreden zijn, bijvoorbeeld, met het feit dat de prijzen van het vervoer in het vierde kwartaal van 2013 met 3,1 % gestegen zijn ten opzichte van 2012 (bron: Cap Gemini/Transporeon). Of met het feit dat er in 2014 in België terug groei wordt verwacht met een redelijke voorspelling van 1,4 %. Misschien geen reden tot uitzinnige vreugde, maar toch ten minste een glimlach waard …

Recente publicaties

VAN Management 116 (juni 2022)

In een vingerknip Van de ene dag op de andere kan alles veranderen. Op het moment dat het vorige nummer van dit magazine naar de drukker ging, was het in Oekraïne nog relatief rustig. Toen het magazine in de bus viel, was de oorlog al in volle gang. Het leven van miljoenen mensen werd plots […]

TRANSPORT Management 116 (juni 2022)

Wegvervoer twee dagen lang boven! Eindelijk is het zover! De eerste editie van Passion4Trucks, die oorspronkelijk gepland was voor juni 2020, midden in de eerste fase van de pandemie, werd uiteraard uitgesteld. Of beter gezegd, voor de edities 2020 en 2021 werd het event omgetoverd tot een groot televisie-evenement rond de mooiste vrachtwagens van de […]

TRUCK & BUSINESS 281 (mei-juni 2022)

Groen, groener… Te groen? Uit de dossiers die door de kandidaten voor de Transport & Logistics Awards werden ingediend en uit de resultaten van onze Truck & Business Barometer, blijkt dat de Belgische transporteurs de knop hebben omgedraaid en de weg naar decarbonisatie aan het inslaan zijn. Het is met andere woorden het ideale moment […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo