TRANSPORT Management 89 (07/2016)

Er zijn overnames en… overnames

Naar goede gewoonte ben ik zo vrij om mijn mening te delen over een aantal recente gebeurtenissen. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw eigen gedachten, indrukken, ideeën, … Van Aerde/GTS en Fedex/TNT, identieke doelstellingen? Het ligt voor de hand dat deze bedrijven niet bepaald in dezelfde categorie spelen. We hebben geen kennis van de bedragen, maar de overnameprijs die GTS heeft betaald voor Van Aerde is vermoedelijk in geen honderd jaar te vergelijken met het bedrag dat Fedex ophoestte om TNT binnen te halen. Of het nu over twee familiale bedrijven gaat of over twee mastodonten… Dit doet niets af van de beweegredenen van de overnames. De betrokken bedrijven streven namelijk een gemeenschappelijk doel na: synergiën creëren en aanvullende diensten aanbieden. Gelet op de toenemende druk op de marges, heeft het er alle schijn van dat dergelijke vormen van concentratie meer en meer navolging zullen krijgen. Innoveren en creatieve oplossingen bedenken: de beste manier om vooruitgang te boeken. Het gebruik van drones in de logistiek zit in de lift. Het ziet ernaar uit dat drones binnenkort ook voor distributiedoeleinden zullen ingeschakeld worden. Geodis is momenteel een plan aan het uitwerken om drones te gebruiken voor de opmaak van de inventaris. Aan de hand van geolocalisatie-technologie is het de bedoeling om in volledige autonomie een inventaris op te maken op het moment dat het magazijn gesloten is. Je moet er maar opkomen… Hoerastemming in Westerlo. Er zijn constructeurs die weggetrokken zijn uit ons land, maar gelukkig zijn er ook fabrikanten die zich hier nog meer verankeren. Zo vierde DAF Trucks zijn vijftigjarig bestaan in Westerlo. De cijfers ogen bijzonder fraai: 2.200 jobs, 600 miljoen investeringen tijdens de afgelopen 15 jaar, 100 miljoen voor een fonkelnieuwe lakstraat… Op het moment dat sommigen het nodig achten om aan ‘belgian bashing’ te doen, is het aangewezen om even onder de aandacht te brengen dat grote industriële groepen de middelen vinden om zich te ontwikkelen in ons mooie Belgenlandje…

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo