transport media logo

TRANSPORT Management 89 (07/2016)

Er zijn overnames en… overnames

Naar goede gewoonte ben ik zo vrij om mijn mening te delen over een aantal recente gebeurtenissen. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw eigen gedachten, indrukken, ideeën, … Van Aerde/GTS en Fedex/TNT, identieke doelstellingen? Het ligt voor de hand dat deze bedrijven niet bepaald in dezelfde categorie spelen. We hebben geen kennis van de bedragen, maar de overnameprijs die GTS heeft betaald voor Van Aerde is vermoedelijk in geen honderd jaar te vergelijken met het bedrag dat Fedex ophoestte om TNT binnen te halen. Of het nu over twee familiale bedrijven gaat of over twee mastodonten… Dit doet niets af van de beweegredenen van de overnames. De betrokken bedrijven streven namelijk een gemeenschappelijk doel na: synergiën creëren en aanvullende diensten aanbieden. Gelet op de toenemende druk op de marges, heeft het er alle schijn van dat dergelijke vormen van concentratie meer en meer navolging zullen krijgen. Innoveren en creatieve oplossingen bedenken: de beste manier om vooruitgang te boeken. Het gebruik van drones in de logistiek zit in de lift. Het ziet ernaar uit dat drones binnenkort ook voor distributiedoeleinden zullen ingeschakeld worden. Geodis is momenteel een plan aan het uitwerken om drones te gebruiken voor de opmaak van de inventaris. Aan de hand van geolocalisatie-technologie is het de bedoeling om in volledige autonomie een inventaris op te maken op het moment dat het magazijn gesloten is. Je moet er maar opkomen… Hoerastemming in Westerlo. Er zijn constructeurs die weggetrokken zijn uit ons land, maar gelukkig zijn er ook fabrikanten die zich hier nog meer verankeren. Zo vierde DAF Trucks zijn vijftigjarig bestaan in Westerlo. De cijfers ogen bijzonder fraai: 2.200 jobs, 600 miljoen investeringen tijdens de afgelopen 15 jaar, 100 miljoen voor een fonkelnieuwe lakstraat… Op het moment dat sommigen het nodig achten om aan ‘belgian bashing’ te doen, is het aangewezen om even onder de aandacht te brengen dat grote industriële groepen de middelen vinden om zich te ontwikkelen in ons mooie Belgenlandje…

Recente publicaties

VAN Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Stilstaan… Een nieuw jaar betekent stilstaan bij het afgelopen jaar. Jaarresultaten zijn er bij het ter perse gaan van dit magazine nog niet, maar eind november stond de teller voor de LCV-inschrijvingscijfers op -4,49%, met Renault, Ford Pro en Volkswagen op het podium. Philip Verschooren (VW CVI België) verheugt zich in dit magazine over de […]

TRANSPORT Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Wordt 2025 beter dan 2024? We zijn nog niet meteen toe aan een nieuwe aflevering van de Ideale Wereld, maar de Belgische transporteurs laten hun schouders alvast niet hangen. De transporteurs die we ontmoeten, laten ons weten dat de transportvolumes langzaam maar zeker in stijgende lijn zitten. Dit is zelfs het geval voor de ‘commodities’, […]

Supply Chain Excellence in Wallonia 2024-2025

Wallonia at the heart of the Supply Chain Since the outbreak of the Covid-19 pandemic in early 2020, our supply chains have been put to the test by a series of mostly unexpected events. These events have highlighted the need for European companies to rethink their logistics plans and think outside the box. Concepts such […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.