TRANSPORT & VAN in Belgium (juni 2023)

Warm en koud

Wat moeten we onthouden van de afgelopen maanden? Voor de optimisten zijn dat nadrukkelijk de jongste voorspellingen van het OECD, duidelijk heel wat beter dan verwacht. Ondanks de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis, de op hol geslagen in atie en op een manier ook nog de pandemie, biedt Europa het bewijs van een ongekende weerstand. Zelfs in die mate dat het vooruitzicht van een stag atie verdwijnt om plaats te maken voor een, weliswaar timide, groei in 2023 van 1 %, maar meer uitgesproken in 2024 (1,7 %). Dat zijn goede vooruitzichten, niet aan twijfelen.

Tot zover de meest duidelijke kant van de analyse. Gaan we nu naar de meer sombere kant, want hoe zouden we ons geen zorgen kunnen maken wanneer we de jongste statistieken van Statbel controleren op het aantal faillissementen in de transportsector in het bijzonder? We kunnen daarbij vaststellen dat in de eerste vier maanden van het jaar al 228 ondernemingen uit de sector er het bijltje hebben bij neergelegd. Dat komt neer op 40 % meer falingen dan het gemiddelde voor de periode 2015-2019, dus voor de crisis verbonden met het coronavirus. Die faillissementen zorgden voor een verlies van 1.000 arbeidsplaatsen van januari tot april, voor een gemiddelde van 1.300 in een compleet ‘normaal’ jaar… Anderzijds mag men niet uit het oog verliezen dat een groot aantal van die faillissementen op kleine structuren slaan die actief zijn in het leveren van pakjes. Het zijn vaak jonge bedrijven met onvoldoende kapitaal en vaak ook slecht beheerd. Voor veel van die bedrijven opgericht tijdens de boom van de e-commerce in 2020-2021 luiden nu de doodsklokken. Dat terzijde, blijft de negatieve impact van onze loonhandicap ten opzichte van onze buurlanden een duidelijk probleem. Dat wordt nog geaccentueerd door de meest recente automatische loonindexering, die volgens Benny Smets, voorzitter van Transport & Logistics Belgium, mag geëvalueerd worden op 5 %. Wanneer we de beperkte marges kennen van de sector dan verklaart dat jammer genoeg al heel wat …

Christophe Duckers,
Directeur van de redactie.

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo