TRUCK & BUSINESS 285 (juli 2023)

Een verloren legislatuur!

Nooit eerder werd een legislatuur gekenmerkt door zoveel veranderingen in de transportwereld. Ga maar na: het begon al vóór Covid, toen de elektrische vrachtwagen nog een vaag vooruitzicht was. Maar in vier jaar tijd is er in België helemaal niets gebeurd. Enkele inspanningen van Vlaanderen om de aankoop van twee zero-emissie vrachtwagens per bedrijf te ondersteunen, en verder niets!

Vandaag is de Belgische transporteur niet in staat om zich te positioneren in de logistieke markt van morgen. Dit is grotendeels te wijten aan een totaal gebrek aan interesse in de sector vanwege de verschillende machtsniveaus, en zelfs minachting gedicteerd door het meest virulente dogmatisme. Het federale ministerie van Mobiliteit heeft alleen oog voor treinen (reizigerstreinen, welteverstaan), de gewesten innen de inkomsten uit kilometerheffingen maar praten niet of niet meer met elkaar, en het orgaan dat zich zou moeten bezighouden met thema’s van gemeenschappelijk belang tussen de federale overheid en de gewesten komt niet meer bijeen of baart niets concreets.

Ondertussen zijn de Nederlandse federaties blij dat er naar hen geluisterd wordt door hun bestuursorganen, worden er sterke ondersteuningsplannen opgezet in Duitsland en investeert Frankrijk massaal in zijn oplaadinfrastructuur en in het toekomstige waterstofecosysteem. Toegegeven, ook in Luxemburg gebeurt niet veel, maar dat is een schrale troost.

Met nog een jaar te gaan voor de volgende wetgevende, regionale en Europese verkiezingen is de situatie dus catastrofaal. En het is bitter vast te stellen dat de zesde staatshervorming, die de bevoegdheden op het vlak van mobiliteit heeft opgesplitst, een mislukking is. We kunnen de Waalse en Brusselse tekortkomingen inzake bijscholing, de wrijvingen bij de technische controles voor voertuigen die in een ander gewest geregistreerd zijn en de onnodige administratieve rompslomp voor bedrijven niet meer bijhouden. Maar het is vooral de algemene apathie die van het geheel uitgaat, op een moment dat het gepast zou zijn om snel en sterk in te grijpen, die irriteert. Zullen de vertegenwoordigende organen van de sector erin slagen om hun krachten te bundelen en dit kenbaar te maken, nu de verschillende partijen al aan hun pre-electorale campagne begonnen zijn?

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (augustus-september 2023)

Meer dan één bedrijf op de twee kampt met een tekort aan werknemers We winden er geen doekjes om: de bouwsector heeft het hoogste aantal openstaande vacatures van de hele Belgische economie! Het gaat daarbij over een totaal van 14.000 vacatures in ons land, van bouwvakkers, projectleiders en dakdekkers tot werfleiders (bron: Statbel, cijfers 2022). […]

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2023)

Er loopt een rode draad door alle huidige gesprekken in de distributie van bedrijfsvoertuigen: hoe gaan de constructeurs en hun netwerken onderling een nieuw evenwicht vinden? Zoals u in dit nummer zult zien, evolueert de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen in de richting van het agentschapsmodel, met alle risico’s en kansen van dien voor de […]

TRANSPORT & VAN in Belgium (juni 2023)

Warm en koud Wat moeten we onthouden van de afgelopen maanden? Voor de optimisten zijn dat nadrukkelijk de jongste voorspellingen van het OECD, duidelijk heel wat beter dan verwacht. Ondanks de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis, de op hol geslagen in atie en op een manier ook nog de pandemie, biedt Europa het bewijs van een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo