TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2021)

Alternatieve heropbouw

Met Covid-19 in 2020 en de overstromingen van juli 2021, kreeg ons land de voorbije achttien maanden twee loodzware dobbers te verwerken. Het komt er nu in eerste instantie op aan om de juiste analyses te maken en de overledenen gepast te herdenken. Rampen van die omvang kunnen echter ook een positief effect hebben, omdat ze ons verplichten om ‘out of the box’ te denken en uit een ander vaatje te tappen. In het geval van de overstroomde valleien (en het is een inwoner van Verviers die hier spreekt), kan het niet anders dat de getroffen dorpen en steden worden heropgebouwd in functie van de uitdagingen van de 21ste eeuw en de eeuwen die hierop volgen!

De pandemie heeft op haar beurt een ongeziene boost gegeven aan de actiepunten op klimatologisch vlak. De Europese Commissie deed hier nog een schepje bovenop. Deze keer worden er ook aanzienlijke middelen tegenaan gegooid. Voor de bouwsector in het algemeen, en voor de wagenparkbeheerders in het bijzonder biedt dit een historische kans om een kwantumsprong te maken richting een klimaatneutrale maatschappij.

De uitdagingen zijn gigantisch, maar dat maakt het net spannend. En het staat nu al als een paal boven water dat we er met de recepten uit het verleden niet gaan geraken.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo