TRUCK & BUSINESS 281 (mei-juni 2022)

Groen, groener… Te groen?

Uit de dossiers die door de kandidaten voor de Transport & Logistics Awards werden ingediend en uit de resultaten van onze Truck & Business Barometer, blijkt dat de Belgische transporteurs de knop hebben omgedraaid en de weg naar decarbonisatie aan het inslaan zijn. Het is met andere woorden het ideale moment om het belang van de special in deze Truck & Business te benadrukken. Deze special kreeg de naam ‘green, greener, greenest’ mee (groen, groener, groenst).

Op het vlak van de subsidiëring is er ook enige vooruitgang te melden. Na de fi scale maatregelen van de federale regering, kent Vlaanderen nu ecologiepremies toe in lijn met de nieuwe realiteit rond elektrische vrachtwagens en waterstoftrucks. Mochten nu ook de Waalse en Brusselse regering volgen, dan zouden we eindelijk stappen kunnen zetten in dit land.
Op de volgende pagina’s zal u ontdekken dat de aankondigingen van nieuwe emissievrije vrachtwagens elkaar in een razend tempo opvolgen en dat Europa druk in de weer is om de nodige laadinfrastructuur en waterstofstations te voorzien om eindelijk komaf te maken met de ‘kip of het ei’ discussie. Vanaf 2025 moet het geleidelijk aan mogelijk zijn om Europa met een gerust gemoed en zonder uitstoot te doorkruisen. De tijdslijn waarbinnen dit moet gebeuren, loopt nog niet perfect gelijk, maar het gaat sowieso de goede kant uit.

“Alle aandrijvingen zullen hun rol blijven spelen… zelfs de verbrandingsmotor.”

Voor ondernemingen is het niet evident om de juiste technologie te kiezen. De voorbije drie jaar ging het nagenoeg uitsluitend over elektrische aandrijvingen, maar het ziet er naar uit dat waterstof het pleit aan het winnen is, terwijl de verbrandingsmotor ook niet meteen op de achtergrond zal verdwijnen. Excessen waar sommige autoconstructeurs zich lijken aan te bezondigen, zijn hoe dan ook uit den boze. Plots lijken ze heiliger dan de paus, terwijl ze (de meesten) nog altijd boter op het hoofd hebben (emissieschandalen, kartelvorming, …). De autofabrikanten communiceren enkel nog over hun elektrische modellen, maar vergeten dat een auto ook (en vooral?) moet voldoen aan de verwachtingen van de gebruiker.
Opgelet! Wie te ‘groen’ wil wassen, riskeert de stof te beschadigen… Voor de vrachtwagenfabrikanten is dit een les om in het achterhoofd te houden.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 116 (juni 2022)

In een vingerknip Van de ene dag op de andere kan alles veranderen. Op het moment dat het vorige nummer van dit magazine naar de drukker ging, was het in Oekraïne nog relatief rustig. Toen het magazine in de bus viel, was de oorlog al in volle gang. Het leven van miljoenen mensen werd plots […]

TRANSPORT Management 116 (juni 2022)

Wegvervoer twee dagen lang boven! Eindelijk is het zover! De eerste editie van Passion4Trucks, die oorspronkelijk gepland was voor juni 2020, midden in de eerste fase van de pandemie, werd uiteraard uitgesteld. Of beter gezegd, voor de edities 2020 en 2021 werd het event omgetoverd tot een groot televisie-evenement rond de mooiste vrachtwagens van de […]

TRANSPORT & VAN IN BELGIUM (juni 2022)

OOK DAT NOG… Deze uitdrukking is meer dan ooit van toepassing op de transportsector anno 2022. Na Covid was het de beurt aan de verstoringen in de bevoorradingsketen, de explosieve toename van de e-commerce en het nijpend chauffeurstekort. Om het geheel af te ronden gingen de brandstofprijzen dan ook nog eens door het dak. De […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo