TRUCK & BUSINESS 281 (mei-juni 2022)

Groen, groener… Te groen?

Uit de dossiers die door de kandidaten voor de Transport & Logistics Awards werden ingediend en uit de resultaten van onze Truck & Business Barometer, blijkt dat de Belgische transporteurs de knop hebben omgedraaid en de weg naar decarbonisatie aan het inslaan zijn. Het is met andere woorden het ideale moment om het belang van de special in deze Truck & Business te benadrukken. Deze special kreeg de naam ‘green, greener, greenest’ mee (groen, groener, groenst).

Op het vlak van de subsidiëring is er ook enige vooruitgang te melden. Na de fi scale maatregelen van de federale regering, kent Vlaanderen nu ecologiepremies toe in lijn met de nieuwe realiteit rond elektrische vrachtwagens en waterstoftrucks. Mochten nu ook de Waalse en Brusselse regering volgen, dan zouden we eindelijk stappen kunnen zetten in dit land.
Op de volgende pagina’s zal u ontdekken dat de aankondigingen van nieuwe emissievrije vrachtwagens elkaar in een razend tempo opvolgen en dat Europa druk in de weer is om de nodige laadinfrastructuur en waterstofstations te voorzien om eindelijk komaf te maken met de ‘kip of het ei’ discussie. Vanaf 2025 moet het geleidelijk aan mogelijk zijn om Europa met een gerust gemoed en zonder uitstoot te doorkruisen. De tijdslijn waarbinnen dit moet gebeuren, loopt nog niet perfect gelijk, maar het gaat sowieso de goede kant uit.

“Alle aandrijvingen zullen hun rol blijven spelen… zelfs de verbrandingsmotor.”

Voor ondernemingen is het niet evident om de juiste technologie te kiezen. De voorbije drie jaar ging het nagenoeg uitsluitend over elektrische aandrijvingen, maar het ziet er naar uit dat waterstof het pleit aan het winnen is, terwijl de verbrandingsmotor ook niet meteen op de achtergrond zal verdwijnen. Excessen waar sommige autoconstructeurs zich lijken aan te bezondigen, zijn hoe dan ook uit den boze. Plots lijken ze heiliger dan de paus, terwijl ze (de meesten) nog altijd boter op het hoofd hebben (emissieschandalen, kartelvorming, …). De autofabrikanten communiceren enkel nog over hun elektrische modellen, maar vergeten dat een auto ook (en vooral?) moet voldoen aan de verwachtingen van de gebruiker.
Opgelet! Wie te ‘groen’ wil wassen, riskeert de stof te beschadigen… Voor de vrachtwagenfabrikanten is dit een les om in het achterhoofd te houden.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2024)

Best of VAN 2024: Garage Bogemans takes it all! Het was een waar genoegen om de community van de lichte bedrijfsvoertuigen zo massaal te mogen begroeten in een zonovergoten Groot-Bijgaarden! Daar vond op 25 juni de achtste editie plaats van Best of VAN, de jaarlijkse hoogmis van de sector. Invoerders, concessiehouders, koetswerkbouwers, de specialisten in […]

TRANSPORT & VAN in Belgium (juni 2024)

Het zoveelste licht aan het einde van de tunnel De Belgische economie recht de rug. In vergelijking met onze buurlanden gaan we beter om met de huidige laagconjunctuur, met het risico dat we minder snel zullen opveren van zodra er een nieuw economische cyclus begint. Zo is het eigenlijk al jaren. Ondertussen hopen de ondernemingen […]

VAN Management 125 (juni 2024)

Keuzestress? Het is weer zover: verkiezingen. En dus regent het beloftes en (al dan niet) interessante voorstellen… maar vooral ook beslissingen die op de valreep de koers van de afgelopen vier jaar een nieuwe wending geven. Het plotse afvoeren van de LEZ in Wallonië, de Europese natuurherstelwet die afgezwakt wordt en plotse aandacht voor kritiek […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo