TRUCK & BUSINESS 281 (mei-juni 2022)

Groen, groener… Te groen?

Uit de dossiers die door de kandidaten voor de Transport & Logistics Awards werden ingediend en uit de resultaten van onze Truck & Business Barometer, blijkt dat de Belgische transporteurs de knop hebben omgedraaid en de weg naar decarbonisatie aan het inslaan zijn. Het is met andere woorden het ideale moment om het belang van de special in deze Truck & Business te benadrukken. Deze special kreeg de naam ‘green, greener, greenest’ mee (groen, groener, groenst).

Op het vlak van de subsidiëring is er ook enige vooruitgang te melden. Na de fi scale maatregelen van de federale regering, kent Vlaanderen nu ecologiepremies toe in lijn met de nieuwe realiteit rond elektrische vrachtwagens en waterstoftrucks. Mochten nu ook de Waalse en Brusselse regering volgen, dan zouden we eindelijk stappen kunnen zetten in dit land.
Op de volgende pagina’s zal u ontdekken dat de aankondigingen van nieuwe emissievrije vrachtwagens elkaar in een razend tempo opvolgen en dat Europa druk in de weer is om de nodige laadinfrastructuur en waterstofstations te voorzien om eindelijk komaf te maken met de ‘kip of het ei’ discussie. Vanaf 2025 moet het geleidelijk aan mogelijk zijn om Europa met een gerust gemoed en zonder uitstoot te doorkruisen. De tijdslijn waarbinnen dit moet gebeuren, loopt nog niet perfect gelijk, maar het gaat sowieso de goede kant uit.

“Alle aandrijvingen zullen hun rol blijven spelen… zelfs de verbrandingsmotor.”

Voor ondernemingen is het niet evident om de juiste technologie te kiezen. De voorbije drie jaar ging het nagenoeg uitsluitend over elektrische aandrijvingen, maar het ziet er naar uit dat waterstof het pleit aan het winnen is, terwijl de verbrandingsmotor ook niet meteen op de achtergrond zal verdwijnen. Excessen waar sommige autoconstructeurs zich lijken aan te bezondigen, zijn hoe dan ook uit den boze. Plots lijken ze heiliger dan de paus, terwijl ze (de meesten) nog altijd boter op het hoofd hebben (emissieschandalen, kartelvorming, …). De autofabrikanten communiceren enkel nog over hun elektrische modellen, maar vergeten dat een auto ook (en vooral?) moet voldoen aan de verwachtingen van de gebruiker.
Opgelet! Wie te ‘groen’ wil wassen, riskeert de stof te beschadigen… Voor de vrachtwagenfabrikanten is dit een les om in het achterhoofd te houden.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

LINK2LOGISTICS Management 64 (december 2022)

Uitdagingen en vraagtekens Beste lezer, 2022 eindigt niet zoals we gewild hadden. Na twee uitdagende coronajaren was dit jaar gekenmerkt door een zware energiecrisis, een stijgende infl atie en politieke instabiliteit door onder meer de oorlog in Oekraïne. Wie had gehoopt dat wij het nu wel gehad zouden hebben, kan niet anders dan ontgoocheld zijn. […]

TRUCK & BUSINESS 283 (november 2022)

Twee maten en twee gewichten De inspanningen die minister Petra De Sutter heeft gedaan om orde op zaken te stellen in de sector van de pakjesdiensten in België, kunnen we alleen maar toejuichen. De verstoringen (en we drukken ons zacht uit) die door de  inspectiediensten aan het licht werden gebracht, zijn dermate groot dat een […]

TRANSPORT Management 117 (oktober 2022)

Herzien van de HR-politiek, een absolute noodzaak Zoals gebruikelijk wil ik mijn indrukken over enkele zaken die de actualiteit van onze sector de jongste tijd  bezig houden met u delen. Aarzel niet om uw eigen commentaren/kritieken/opmerkingen als antwoord terug te sturen… Kostprijs: nog nooit gezien! 12,19% in distributie, 13,28% in nationaal transport en 13,41% in […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo