VAN Management 79 (07/2014)

De elektrische revolutie

We schrijven maandag 5 mei, we bevinden ons in de hoofdstad van Catalunya en de zon schijnt. La vie est belle. Op uitnodiging van Nissan wonen we de officiële productiestart van de nieuwe eNV200 bij, de eerste volelektrische bestelwagen van de Japanse constructeur. Dat betekent hoogspanning op de productiesite in Barcelona, want met de Catalaanse president, de burgemeester van Barcelona en zelfs Andy Palmer, de wereldwijde nummer 2 van Nissan, is er wel wat schoon volk komen opdagen. Ze worden geflankeerd door twee volle bussen journalisten, inclusief ondergetekende, die het hele gebeuren met argusogen volgen. Zelden gezien voor een Nissan, en vooral: ongezien voor een bestelwagen. Nissan investeerde maar liefst 100 miljoen euro in de Barcelonese fabriek, de enige plaats ter wereld waar de eNV200 geproduceerd zal worden. En hoewel hij zijn technologische basis deelt met de succesvolle Nissan Leaf, zal 5 mei 2014 alsnog de geschiedenisboeken ingaan als ‘de start van een elektrische revolutie’, dixit Andy Palmer. Wanneer we hem even later apart kunnen spreken – de jaloerse blikken vanuit de twee volle bussen priemen nog na – merken we dat de man er immers heilig van overtuigd is dat de ‘elektrificering’ van ons wagenpark eerst en vooral doorbraak zal moeten vinden bij de lichte bedrijfsvoertuigen. Waarom? Ze rijden vaak repetitieve en vooral korte trajecten, en onze bedrijven kunnen genieten van fiscale incentives tot de kritische massa bereikt is (lees: tot de prijs op een aanvaardbaar niveau komt). Wanneer we de aimabele Brit vertellen dat ons land nog niet meteen zinnens is om fiscale incentives te voorzien, schieten zijn ogen vuurballen. “Belgium, time to start an electric revolution…”

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo