VAN Management 79 (07/2014)

De elektrische revolutie

We schrijven maandag 5 mei, we bevinden ons in de hoofdstad van Catalunya en de zon schijnt. La vie est belle. Op uitnodiging van Nissan wonen we de officiële productiestart van de nieuwe eNV200 bij, de eerste volelektrische bestelwagen van de Japanse constructeur. Dat betekent hoogspanning op de productiesite in Barcelona, want met de Catalaanse president, de burgemeester van Barcelona en zelfs Andy Palmer, de wereldwijde nummer 2 van Nissan, is er wel wat schoon volk komen opdagen. Ze worden geflankeerd door twee volle bussen journalisten, inclusief ondergetekende, die het hele gebeuren met argusogen volgen. Zelden gezien voor een Nissan, en vooral: ongezien voor een bestelwagen. Nissan investeerde maar liefst 100 miljoen euro in de Barcelonese fabriek, de enige plaats ter wereld waar de eNV200 geproduceerd zal worden. En hoewel hij zijn technologische basis deelt met de succesvolle Nissan Leaf, zal 5 mei 2014 alsnog de geschiedenisboeken ingaan als ‘de start van een elektrische revolutie’, dixit Andy Palmer. Wanneer we hem even later apart kunnen spreken – de jaloerse blikken vanuit de twee volle bussen priemen nog na – merken we dat de man er immers heilig van overtuigd is dat de ‘elektrificering’ van ons wagenpark eerst en vooral doorbraak zal moeten vinden bij de lichte bedrijfsvoertuigen. Waarom? Ze rijden vaak repetitieve en vooral korte trajecten, en onze bedrijven kunnen genieten van fiscale incentives tot de kritische massa bereikt is (lees: tot de prijs op een aanvaardbaar niveau komt). Wanneer we de aimabele Brit vertellen dat ons land nog niet meteen zinnens is om fiscale incentives te voorzien, schieten zijn ogen vuurballen. “Belgium, time to start an electric revolution…”

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2021)

Alternatieve heropbouw Met Covid-19 in 2020 en de overstromingen van juli 2021, kreeg ons land de voorbije achttien maanden twee loodzware dobbers te verwerken. Het komt er nu in eerste instantie op aan om de juiste analyses te maken en de overledenen gepast te herdenken. Rampen van die omvang kunnen echter ook een positief effect […]

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2021)

  Tijd om in beweging te komen! Objectief gezien, was het tijd voor verandering. De terugkeer van de zogenaamde ‘sociale’ contacten is zeer welkom, en des te dringender nu de wereld van de mobiliteit twee grote wendingen neemt die Playstation ons niet leert: die van de elektrificatie en die van de connectiviteit. We beginnen ons nu pas een idee […]

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo