Europese Raad laat grensoverschrijdend transport met 44 ton niet toe

Tijdens de vergadering van de Europese Raad van Transportministers van gisteren is geen consensus bereikt over een aspect van de herziening van de richtlijn inzake gewichten en afmetingen, namelijk de toelating van combinaties van 44 ton tussen twee landen die dit op hun eigen grondgebied toestaan. De UPTR en FEDIEX, die dit dossier op de voet volgen, zijn bijzonder teleurgesteld.

Deze kwestie wordt al meer dan 10 jaar opgehouden door Frankrijk. Sinds augustus 2021 verbiedt de Franse wegcode expliciet het overschrijden van de grens met 44 ton, maar de herziening van de richtlijn inzake maten en gewichten zou dit kunnen toestaan. Deze herziening is goedgekeurd door het Europees Parlement, dat de door de Commissie voorgestelde richtsnoeren heeft bekrachtigd, maar de Raad heeft dit standpunt niet gevolgd. België had echter een compromistekst voorgesteld, met de invoeging van een vrijwaringsclausule, met name met betrekking tot het risico van een omgekeerde modal shift.

Volgens Michaël Reul, secretaris-generaal van de UPTR, zullen we nu moeten zien of Hongarije, dat het roterende voorzitterschap van de EU erft, de kwestie vooruit zal willen duwen en of het standpunt van Frankrijk zal veranderen na zijn parlementsverkiezingen. “Ik wil erop wijzen dat de Franse transportfederaties nu hetzelfde zeggen als wij, wat ons reden geeft om op de lange termijn relatief optimistisch te zijn. Maar we verliezen tijd. En die tijd is niet alleen geld, maar ook CO2, omdat er meer vrachtwagens nodig zijn om hetzelfde volume aan goederen te vervoeren.”

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo