De Ford Transit en Transit Custom : stilte, hier wordt gedraaid!

De Ford Transit en Transit Custom krijgen een nieuwe EcoBlue-dieselmotor. Deze 2.0 Euro 6-motor is een uitstekende vervanger voor de 2.2 TDCi, zowel wat betreft zijn vermogen en koppel als zijn zuinigheid en rijplezier. Op basis van de buitenkant zal enkel een goed geoefend oog de oude en nieuwe versies van de Ford Transit en de Transit Custom van elkaar kunnen onderscheiden. De enige aanpassing is immers een verchroomd staafje dat onderaan het radiatorrooster van de nieuwelingen is toegevoegd. Ook binnenin wachten ons geen grote verrassingen, de enige merkbare verandering schuilt in… het scherm van het dashboard. Bij de modellen met Sync-systeem is het 3,5-inch scherm van de Transit Custom vervangen door een scherm van 4 inch. En de Transit kan voortaan worden uitgerust met een Sync 2-verbindingsapparaat en een nieuw en geavanceerd stemgestuurd 6 inch-touchscreen met hoge resolutie (audio, gps en telefoon). Schoner, zuiniger Er bestaat geen twijfel over, de essentie moeten we elders zoeken: namelijk onder de motorkap van de twee modellen. De overgang van de Transit en Transit Custom naar Euro 6 gebeurt via een nieuwe 2.0 EcoBlue-motor die de 2.2 TDCi vervangt. En wie EcoBlue zegt, zegt AdBlue. Ureum waaraan een verbeterde naverbrander is toegevoegd waarbij de uitlaatgassen een selectieve katalytische reductie ondergaan. Het grote voordeel hiervan is het energierendement dat volgens Ford bij de Transit met 10% en bij de Transit Custom met 13% is toegenomen. Concreet verbruikt de Transit Custom 2.0 EcoBlue nu tussen 6,2 en 6,6 l/100 km bij gemengd gebruik voor een gemiddelde uitstoot van 161 tot 172 gr/km. Bij de Transit 2.0 EcoBlue wordt dan weer aangegeven dat zijn gecombineerde verbruik voor een uitstoot van 176 tot 189 gr CO2/km tussen 6,8 en 7,3 l per 100 km bedraagt. We willen hierbij wel preciseren dat de voertuigen waarbij die waarden zijn geregistreerd met een Auto-Start-Stop zijn uitgerust. En dit toestel is helaas op beide modellen een optie. Een plezier op de weg Ford deelt mee dat deze EcoBlue bij ontwikkelingstesten 5,5 miljoen kilometer heeft afgelegd, waarvan 400.000 kilometer met professionele Transit-gebruikers aan het stuur. Het volume van het blok mag dan wel verminderd zijn, zijn vermogen en koppel zijn beduidend toegenomen en dit in alle versies. Die gaan nu van 105 pk/360 Nm over 130 pk/385 Nm tot 170 pk/405 Nm (zie kader). Het koppel is op deze motor trouwens 20% eerder beschikbaar dan op zijn voorganger. Het resultaat liegt er dan ook niet om. Het koppel zet in vanaf 1250 tpm en verleent de Transit en de Transit Custom zo een nooit geziene soepelheid en rijplezier. Die ervaring wordt nog versterkt door de verbluffend efficiënte geluiddemping van het motorblok, een reactievere stuurinrichting en een verbeterde ophanging. We vermelden nog dat deze nieuwe EcoBlue-motor minder onderhoud vraagt dan de vorige generatie. De onderhoudsintervallen zijn met 10.000 km verlengd en komen zo op 60.000 km of twee jaar te liggen. Onzichtbare rijhulpen De twee Ford bedrijfsvoertuigen maken daarenboven van de Euro 6-upgrade gebruik om het niveau van hun rijhulpsystemen te verhogen. Zo behoort ook de adaptive cruisecontrol tot het arsenaal. Die is intuïtief en efficiënt, zelfs wanneer een andere weggebruiker plots je rijstrook binnen banjert. Het systeem werkt zo zacht mogelijk maar wordt bij het versnellen natuurlijk flink geholpen door het koppel van de motor die zelfs aan 70 km/uur in zesde versnelling de draad terug kan opnemen. Tegelijk roept een apparaat dat verkeersborden herkent je indien nodig tot de orde. Het doet dit met een discreet maar doeltreffend geluidsignaal terwijl het Lane Keeping Alert zich via trillingen in het stuur kenbaar maakt. Dit alles wordt afgewerkt met een precollision radar die voetgangers herkent. Je zou haast gaan denken dat het geen kwaad kan verstrooid achter het stuur te zitten! We voegen er nog een systeem met sensoren en een achteruitrijcamera aan toe en, voor de passieve veiligheid, een nieuwe versie van de ESC, een elektronische stabiliteitscontrole die standaard op beide bedrijfsvoertuigen zit. De ESC bevat drie apparaten die Ford heeft gepatenteerd: een stabilisatiesysteem tegen de zijwind die één kant van het voertuig afremt om de gevolgen van eventuele rukwinden op te vangen, een programma voor controle in de bochten dat het voertuig stabiliseert wanneer het te snel een bocht is ingegaan en een controle tegen het slingeren. Alle samen werken ze individueel op het koppel van de motor en op de remmen van elk wiel in. Vaste waarden Tegen het einde van het jaar worden voor de Transit en de Transit Custom nog meer ontwikkelingen verwacht. Zo zal een automatische SelectShift-versnellingsbak met zes versnellingen worden ingebouwd. Die zal knoppen hebben ter hoogte van de versnellingshendel zodat het ook mogelijk is manueel van versnelling te veranderen. De Transit Custom Kombi krijgt bovendien een nieuwe pneumatische ophanging. Vorig jaar bevestigde Ford zijn goede vierde plaats in de hitparade van de inschrijvingen van de lichte bedrijfsvoertuigen in België en zijn cijfers lagen zelfs lichtjes boven de gemiddelde waarden. En dit in een sector die het op zich al erg goed doet! Met deze nieuwe evoluties bevestigen de Ford Transit en de Transit Custom nog maar eens hun statuut van vaste waarde in hun respectieve segmenten.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo