De beschikbare ‘zero emission’ modellen zijn perfect in staat om elke professional op zijn/haar wenken te bedienen. Toch stellen we vast dat de verkoop en het gebruik van elektrisch aangedreven lichte bedrijfsvoertuigen amper van de grond komt. Dit is ongetwijfeld het gevolg van hun technische kenmerken en hun beperkte actieradius. Hybride voertuigen, waarbij gebruik gemaakt wordt van elektriciteit, raken stilaan ingeburgerd in de wagenparken. Wanneer het gaat over ‘proper rijden’, zijn het met name gasmotoren (zie het artikel elders in deze uitgave) en elektromotoren die het meest in trek zijn. Voor een goed begrip: er is wel degelijk sprake van een duidelijke stijging, maar toch werden er in België slechts 145 elektrische bedrijfsvoertuigen ingeschreven in 2016. Dit komt neer op amper 0,21% van het totale aantal ingeschreven lichte bedrijfsvoertuigen in ons land. Het is met andere woorden nog altijd een nichemarkt, wat kan verklaren dat de constructeurs zich nog altijd met het nodige voorbehoud opstellen. De lancering van een elektrisch voertuig kan nochtans altijd op meer dan voldoende bijval rekenen. De voorstelling van de schattige E-Car, een microvoertuig van Belgische makelij (zie artikel ‘Outsiders’) kon op veel belangstelling rekenen tijdens het voorbije Autosalon in Brussel. Renault was ook al apetrots om er zijn Master ZE en Kangoo ZE in wereldpremière voor te stellen. Het was meteen een bevestiging van zijn engagement rond deze technologie, waar het een Europese marktleiderspositie te verdedigen heeft.
In afwachting…
Is elektriciteit de energiebron van de toekomst voor het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen? Niet meteen! Er is zeker geen gebrek aan vooruitgang en inspanningen om de batterijen minder plaats te laten innemen en om ze lichter en efficiënter te maken. Het grote probleem blijft de te beperkte autonomie: van 70 tot 270 km. Ook de oplaadtijd blijft problematisch. Men heeft het al snel over 6 à 10 uur voor een volledige oplaadcyclus en over 30 minuten tot 2 uur voor een ‘snelle’, maar dan wel gedeeltelijke cyclus. Voor bedrijven, waar elke seconde telt, is dit een afknapper. Voor sommige modellen is de gebruiker bovendien verplicht een huurprijs te betalen voor de batterijen. In het geval van de Kangoo ZE, gaat het over 73 à 114,25 euro per maand, exclusief btw. Deze kost wordt ongetwijfeld gecompenseerd door minder dure klassieke oplaadbeurten, maar de huurprijs moet natuurlijk opgeteld worden bij de aankoopprijs, die ongeveer 50% duurder is dan een voertuig met verbrandingsmotor. De Vlamingen kunnen dankzij een premie 4.000 euro aftrekken van de factuur (een premie die voor de andere gewesten niet van toepassing is…), maar dan nog hebben elektrische bedrijfsvoertuigen het moeilijk om hun doelgroep te overtuigen. Voor de meeste bedrijven blijft het vooral een marketingtool. Elektrische voertuigen beschikken nochtans over interessante troeven voor zowel het stadsverkeer als voor specifieke trajecten buiten de stad.