transport media logo

De Vogelaere Geert Verhuizingen : de zaterdagse drukte

Geert De Vogelaere uit Deinze is een specialist in verhuizingen. Samen met zijn zonen verhuist hij gezinnen naar hun nieuwe woonst of bedrijven naar een nieuwe vestigingsplaats. Een goede planning is daarbij al het halve werk, net als het juiste transportmaterieel en een gedegen kennis van zaken.   Geert De Vogelaere stapte in de voetsporen van zijn vader, die indertijd distributieritten reed voor SBT. “Ik behaalde mijn rijbewijs C toen ik 18 jaar werd.”, vertelt Geert De Vogelaere. “Ik had toen al een jaar of twee in een bedrijf gewerkt, maar daar kwamen de muren op me af. Dat was niets voor mij. Net als mijn vader ben ik gestart in de distributie. Aanvankelijk reed ik als zelfstandig onderaannemer voor Van Osselaer-Pieters met een Ford Cargo bakwagen. Door overnames in de branche maakte ik na een tijd de overstap naar MIT in Turnhout, waarvoor ik de distributierondes in West-Vlaanderen reed. Mijn bedrijf, toen nog in Drongen, was in die periode al uitgebreid tot drie vrachtwagens en een bestelwagen. Ik kreeg toen de kans om bouwgrond te kopen in Deinze en bouwde er meteen een magazijn. Dat werd een overslagplaats voor vracht met bestemming Oost- en West-Vlaanderen. Na 20 jaar werd MIT in 2008 overgenomen door PostNl en de distributieactiviteiten begonnen snel terug te lopen. Omdat wij met onze vrachtwagens in het weekend al eens een verhuis deden voor familie en vrienden, besloot ik me op die tak te concentreren. In Deinze was er in die periode een enorme groei aan nieuwe woonsten en flats, terwijl er tegelijkertijd weinig aanbod was op het gebied van verhuizers. De omschakeling bleek een gouden zaak.”

80 % particulieren

Het verhuisbedrijf van Geert De Vogelaere richt zich vooral op particuliere verhuizingen. “Slechts 20 % betreft verhuizingen van kleine bedrijven.”, gaat Geert verder. “Maar daarnaast hebben we sinds het bedrijf in Deinze gevestigd is een activiteit ontwikkeld voor grote keukenfabrikanten zoals DSM en Ixina. Voor deze bedrijven vervoeren we heel wat keukens naar klanten. De vloot werd aangepast aan de nieuwe activiteiten, net als het personeelsbestand. Het meeste werk wordt gedaan door mezelf, mijn twee oudste zonen en een parttime chauffeur. Interimpersoneel is in de verhuissector  overigens een probleem, want verhuizingen worden gezien als een gevaarlijke sector en interim bedrijven lenen daarvoor geen personeel uit. We kunnen bij die interim bedrijven hooguit terecht voor begeleiders als we keukens uitvoeren. Ik ben dus echt blij dat ik op mijn zonen kan rekenen!” “Omdat de meeste particulieren in het weekend willen verhuizen, is de zaterdag onze drukste dag. Vaak doen we dan twee tot zelfs drie verhuizingen op één dag. Het komt allemaal neer op goed plannen en op voorhand de situatie gaan verkennen: hoe is de gezinssituatie?, hoeveel slaapkamers moeten er verhuisd worden?, hoe groot zijn de living, salon, keuken? Bovendien is het belangrijk te weten of we zelf alles moeten demonteren en na verhuis weer monteren en of er speciale problemen zijn. Het kan bijvoorbeeld zijn dat we met de vrachtwagen niet tot in onmiddellijke nabijheid kunnen komen. In de hoogte werken is minder problematisch, want we beschikken over twee verhuisliften, waarmee we gemakkelijk tot de achtste of negende verdieping kunnen komen. Die verhuisliften staan op een Nissan Cabstar chassis. Verder hebben we drie Mercedes-Benz Atego vrachtwagens. Dat zijn relatief lichte voertuigen, maar dat is belangrijk voor de laadhoogte. Zwaardere vrachtwagens hebben grotere wielen en dan wordt de laadhoogte te groot. Ze zijn anderzijds wel uitgerust met een grote laadbak (verhuisgoederen wegen doorgaans niet veel), een laadklep en één ervan heeft zelfs een speciale slaapcabine met extra plaatsen. Op die manier kunnen we meer mensen meenemen of zelfs het gezin dat verhuist. Buiten de vrachtwagens hebben we nog een Citroën lichte bedrijfswagen met laadbak.”

Weinig kilometers

Het grootste deel van de verhuizingen of leveringen van keukens gebeurt nationaal. De afstanden zijn daarbij erg beperkt, vandaar dat de vrachtwagens weinig kilometers maken. “Onze drie vrachtwagens zijn nu ongeveer tien jaar oud, maar technisch nog perfect in orde. Die kunnen nog een paar jaar mee. Ik koos vroeger ook al voor Mercedes-Benz, want die vrachtwagens zijn volgens mij sterker en er beter tegen bestand dat ze door verschillende chauffeurs bestuurd worden. De Nissan Cabstars met verhuislift zijn veel jonger, die zijn nog maar net een jaar oud.” “Ik heb nog geen moment spijt van de overschakeling naar verhuizingen. Het is een vak met veel afwisseling en veel menselijk contact. We hebben, vooral door mond-aan-mond reclame, een goede reputatie in de streek van Deinze. Het verschil kun je hier maken door ervaring, goede planning en het juiste materieel. We beschikken dan ook over extra zaken als verhuisdozen, inpakdekens, vastzetmaterieel en rolkarretjes. Door ervaring weten we hoe we de verhuisspullen moeten verladen en in welke volgorde. Ervaring speelt hier een grote rol, maar ook wat gezond verstand. Ik ben blij dat ik dit werk kan doen samen met mijn zonen, want ook de derde heeft interesse in het bedrijf. We hebben dan ook plannen om een tweede vestiging te openen in Waregem.”

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.