Waarom heeft de Renault Trucks T het zo moeilijk om een vertrouwd gezicht te worden in het straatbeeld, en zeker al in het noorden van Europa? Is het mogelijk dat de Franse truckbouwer nog altijd te kampen heeft met een aantal klassieke vooroordelen? We hebben nochtans te maken met een knappe verschijning en een comfortabele, zuinige en prijsvriendelijke wegreus. Onze uitgebreide proefrit met deze T520 moest plaatsvinden op ons gebruikelijk testtraject. Dat was buiten de (im)mobiliteit in ons landje gerekend. Onze plannen werden met andere woorden gedwarsboomd door de eindeloze files. We hebben ons dus moeten beperken tot het weergeven van onze rij-indrukken, voor de gelegenheid zonder de gebruikelijke cijfers rond verbruik en gemiddelde snelheden.
Het neusje van de zalm
Voorgeschiedenis. Het is ondertussen al 3,5 jaar geleden dat Renault Trucks zijn nieuwe gamma voor de lange afstand lanceerde. In 2013 maakte de Franse truckbouwer van de overstap naar Euro 6 gebruik om de Magnum en de Premium naar de geschiedenisboeken te verwijzen, en ze te vervangen door één voertuig: de Renault Trucks T (het minste wat men kan zeggen is dat dit nu niet meteen de meest sexy benaming is…). Deze nieuwkomer deed het met een fonkelnieuwe cabine, die drastisch komaf maakte met het verleden en bovendien maar een gering aantal gelijkenissen vertoonde met zijn neef, de Volvo FH. Testvoertuig. We mochten testrijden met het beste wat het T-gamma te bieden heeft, zowel op het vlak van motor als cabine. Onder de motorkap zat de krachtigste 13 litermotor uit het pak (520 pk) en bovendien mochten we onze oefengalop aanvatten in de grootste cabine van het gamma, met name de Maxispace met vlakke vloer. De uitrusting kon uiteraard niet onderdoen. Om het ons zo aangenaam mogelijk te maken, konden we terugvallen op lederen zetels, een onafhankelijke nachtchauffage, een touchscreen met hoge resolutie, de Optifuel Infomax, een ‘Lane Departure Warning System’, xenonlichten, … En als kers op de taart: onze T was voorzien van de Optibrake + (uitlaatrem en luchtdrukrem) in combinatie met een hydraulische Voith-retarder. Gamma. Het gamma is zeer divers. Het aanbod bestaat onder meer uit verschillende cabines:
- Day Cab: kort, standaard dak, drie instaptreden, geen bed
- Night & Day Cab: verlengd, standaard dak, drie instaptreden, één bed
- Sleeper Cab: verlengd, verhoogd dak, drie instaptreden, bed onderaan en bed bovenaan
- High Sleeper Cab: verlengd, verhoogd dak, 4 instaptreden, vlakke vloer, twee bedden
- Maxispace: idem High Sleeper Cab met onder meer extra opbergvakken in plaats van het bovenste bed.
Het geheel wordt aangevuurd door twee zescilinder-in-lijn motoren:
- DTi11 (11 liter): 380 pk, 430 pk en 460 pk
- DTi13 (13 liter): 440 pk, 480 pk en 520 pk
Winnaar in vergelijkende test ‘slaapcabine’
Cabine. Ik moet toegeven dat ik meteen verkocht was aan de T-cabine, en dan zeker aan de Maxispace-uitvoering. Deze biedt een perfect evenwicht tussen het plechtige en imposante karakter van de Magnum enerzijds en een fantastische aerodynamica anderzijds. Deze kwaliteit heeft de T te danken aan zijn unieke trapeziumvorm (2,35 m vooraan en 2,50 m achteraan) en de hellingsgraad van de voorruit (12°). Ik was jammer genoeg minder wild van de instaptreden. De vier opstapjes zijn goed en logisch geplaatst. In principe hebben ze alles in huis om comfortabel te kunnen in- en uitstappen, ware het niet dat ze met plastic bekleed zijn. Dit doet ons eerder denken aan wegreuzen van minder allooi. Om het dan nog niet te hebben over het slipgevaar bij regenweer. Aan boord. De kwaliteit van de afwerking is van een goed niveau, waarbij er duidelijk sprake is van een breuk met het verleden. In het niets meer te vergelijken met de afwerking van de Premium. De inrichting is zoals het hoort en het gebruikte materiaal is waardevol. De ontwerpers hadden echter beter geen gebruik gemaakt van de ietwat onaangenaam aanvoelende plasticelementen. Het dashboard is uitermate goed leesbaar en de verschillende bedieningsknoppen liggen binnen handbereik. Een minpunt is evenwel het stuur dat de bedieningsknoppen van de Optidriver automatische versnellingsbak verbergt. De vlakke vloer is dan weer een absoluut pluspunt voor bewegingsruimte. Aan opbergvakken is er bovendien geen gebrek. Ook de grote koelkast (40 liter) onder het onderste bed is een pluspunt. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de Maxispace-cabine van de T door onze Britse collega’s van Commercial Motor als grootste slaapcabine werd verkozen in een vergelijkende test. De Maxispace-cabine beschikt eigenlijk over dezelfde kenmerken van de ‘High Sleeper Cab’, maar dan wel met drie wandkastjes die bevestigd zijn aan de achterkant van de cabine, op de plaats die normaal gezien voorzien is voor het bovenste bed. Andere extra’s zijn een geïntegreerd tafeltje in het onderste bed en een lade die onder de bestuurdersstoel geplaatst werd. Om maar te zeggen dat de chauffeur zijn lange reizen in alle comfort zal kunnen afwerken.
Efficiënt
Rij-indrukken. Tijdens de testrit was ik danig onder de indruk van de speelse en stille zescilinder-in-lijn 13 litermotor. De 520 pk en vooral het koppel van 2.550 Nm geven aan het Franse vlaggenschip een ongezien gevoel van comfort en efficiëntie mee. Het zacht en hypersnel schakelgedrag van de automatische versnellingsbak Optidriver is hier uiteraard ook niet vreemd aan. Eigenlijk komt het erop neer dat we tijdens het rijden op geen enkel moment onze handen voelden jeuken om manueel tussen te komen! Ook het remgedrag verdient niets dan lof: dit lijkt niet meer dan logisch met de kennis in het achterhoofd dat ons testvoertuig uitgerust was met een Voith-retarder met een vermogen van 450 kW en 3.250 Nm! De chauffeur kan zich in de gewenste zitpositie nestelen en de zichtbaarheid vooraan is optimaal. Dit kan echter niet gezegd worden van de zichtbaarheid aan de zijkant omdat het zicht gedeeltelijk belemmerd wordt door de spiegels, wat op zijn beurt ongetwijfeld te maken heeft met de hellingsgraad van de voorruit. Los van het geluid van enkele voorwerpen van het interieur, staat de geluidspenetratie in lijn met wat je van een kwaliteitsvolle mastodont mag verwachten. De automatisch geregelde lichten en ruitenwissers lijken details, maar ze maken het leven aan boord nog aangenamer. De ophanging tenslotte doet wat ervan verwacht wordt. De oneffenheden in het wegdek worden dan ook perfect uitgevlakt. U heeft het ongetwijfeld al door. Onze Renault Trucks T voor één dag beschikt over tal van troeven. Hij verdient het dus om nadrukkelijker deel uit te maken van de ‘shortlist’ van de transportbedrijven…
TOP
- Comfort cabine
- Zachte overgangen Optidriver-versnellingsbak
- Statige looks
JAMMER
- Opstaptreden in plastic
- Stuur verbergt bediening Optidriver
- Gebruik van kunststof