transport media logo

Future Van : nog meer segmentering

Het is al duidelijk dat ook bestelwagens er binnen een tiental jaar volledig anders gaan uitzien. Het succes van de lichte bedrijfsvoertuigen is niet meer te stuiten, onder meer door de groei van de e-commerce en de ontoegankelijkheid van stadscentra voor grotere voertuigen.  Hoe de bestelwagen van de toekomst er gaat uitzien is onzeker. Tal van factoren hebben daarop een invloed en niet in het minst de beschikbaarheid van alternatieve aandrijvingsmogelijkheden (vooral elektriciteit en waterstof). Krijgen we in de toekomst meer zelfrijdende voertuigen, gaat het laatste stuk van de aflevering gebeuren door robots of drones? Het valt nog af te wachten. Wat in ieder geval zeker is in dit segment is de nog grotere segmentering. Vroeger hadden we bij elk merk één bestelwagen in verschillende versies. Nu is er voor elk segment een apart model bedacht voor de vijf grote categorieën: pick-ups, kleine stadsbestelwagens, de express bestelwagens, de middelgrote bestelwagens en de grote bestelwagens. Die segmentering is niet meer te stoppen. Vooral het gedeelte voor de Last Mile levering zal nog spectaculair ontwikkelen en nieuwe concepten naar voor brengen. Temeer daar precies voor dit segment alternatieve brandstoffen en/of een alternatieve aandrijflijn interessant zijn. In ieder geval kunnen we in de toekomst met onze lichte bedrijfsvoertuigen alle kanten op, zoals deze voorbeelden aantonen.

Citroën

Met de concept car Tubik toont Citroën hoe retrodesign ook in het segment van de bestelwagens zou kunnen toegepast worden. De futuristische Tubik is immers een knipoog naar het eertijds succesvolle HY model. De Tubik is een prototype van een minibus voor negen personen. De nadruk ligt op creativiteit, modulariteit en een goed zichtbereik voor de negen inzittenden. Ford De Ford Autolivery werd ontwikkeld door de Ford designers Euishik Bang, James Kuo en Chelsia Lau voor de uitdaging van de Last Mile leveringen. Het automatiseren van de laatste etappe van het leveringsproces is niet eenvoudig, maar moet het leven in stedelijke milieus uiteindelijk gemakkelijker maken. De Autolivery is een autonoom rijdende bestelwagen met elektrische aandrijving. Hij zorgt voor het laatste stuk van de levering en maakt desnoods gebruik van een drone om een pakketje op de hogere verdiepingen af te leveren. Voor de Autolivery werd gebruik gemaakt van de zelfrijdende technologie Argo AI, waarin Ford zo’n miljard USD investeerde. Ford plant vloten van geconnecteerde, zelfrijdende voertuigen in de stad tegen 2021.

Iveco

De Vision is een technologieconcept van Iveco, vertrekkend van de Iveco Daily. Het concept is gebaseerd op een lage impact op het milieu, onder meer dankzij de Dual Energy technologie. Hiermee zijn twee vormen van tractie mogelijk, volledig elektrisch voor puur stadsverkeer en hybride voor ritten buiten de stad. Het koetswerk is dan weer geheel in dienst gesteld van deur-tot-deur leveringen met een nieuwe, adaptieve mens/machine interface, een design dat voorrang geeft aan zichtbereik en nieuwe, volautomatische systemen voor laadmanagement.

Mercedes-Benz

De Vision Van is het idee van hoe de Mercedes-Benz ingenieurs de bestelwagen van de toekomst zien. Deze visie onderstreept enerzijds de functie als platform voor een volledig geconnecteerd logistiek concept en anderzijds een werkomgeving voor de operator. De complexe technologie is zoveel mogelijk gestript tot de essentie om die technologie gemakkelijk te maken in het gebruik. Interessante stappen bij dit concept zijn het interieurdesign, de communicatie van het voertuig met zijn chauffeur via de cabinevloer, de grote aandacht voor ergonomie en de optimalisering van een aantal processen.

Modec en Liberty

In 2009 had Modec het eerste elektrische voertuig in de N2 klasse met een European Whole Vehicle Type Approval. Modec ging daarop een joint venture aan met Navistar International voor Noord- en Zuid-Amerika onder de naam Navistar-Modec EV Alliance. Sinds 2010 levert Navistar zijn interpretatie van de Modec als eStar. Het volgende jaar kocht Navistar alle rechten op de Modec en ging het Britse bedrijf uit productie. De restanten van het Britse bedrijf werden overgenomen door Liberty Electric Cars. Het nieuwe filiaal Liberty E-Tech zorgt nu voor het onderhoud van Modec voertuigen in Europa. Liberty Electric Cars onthulde op zijn beurt zijn visie van een bestelauto onder de naam Deliver. Volgens de constructeur bestaat de aandrijflijn uit een lithium-nikkel-mangaan-kobalt oxide (LiNMC) accupakket en elektrische motoren in de wielen. De actieradius blijft evenwel beperkt tot een magere 100 km en valt daarmee toch ongunstig uit ten opzichte van bijvoorbeeld een Nissan e-NV200.

Peugeot

De Peugeot Foodtruck is bedacht en ontwikkeld door het Peugeot Design Lab, de Global Brand Design-studio van het automerk, en wordt Le Bistrot du Lion genoemd. Dit nieuwe restaurant op wielen toont een andere vorm van mobiliteit die lichte bedrijfswagen eigen is. Net zoals bijvoorbeeld marktwagens wordt de verkoopplaats naar de klant gebracht, wat veel meer mogelijkheden biedt. De Peugeot Foodtruck is compact en perfect geschikt voor de stad met veel wendbaarheid en laadruimte. Eenmaal ter plaatse kan de Peugeot Foodtruck worden uitgeklapt waardoor het voertuig twee keer zo breed wordt. Er ontstaat zo een veelzijdige ruimte die gemakkelijk aangepast kan worden aan de omgeving of het evenement. Le Bistrot du Lion bevat een keukengedeelte, een eetgedeelte, een cafégedeelte en een ruimte voor de dj.

Renault

Met de Frendzy toont Renault hoe de toekomstige Kangoo er zou kunnen uitzien. Het model wijkt af door zijn deuropstelling met één gewone deur en een schuifdeur en het geoptimaliseerde interieur. Er is overigens ook geen middenstijl om gemakkelijk te kunnen laden en lossen. Technisch baseert de Frendzy zich op de Kangoo Z.E.

Toyota

De Toyota U2 (U Squared) is een bedrijfswagenconcept voor de stad. Opvallend zijn de intrekbare dakpanelen en het railsysteem in de laadruimte. Het is een ontwerp van het Noord-Amerikaanse designteam van Toyota.

Volkswagen

De Volkswagen e-Co-Motion is een elektrisch aangedreven bestelauto. In de dubbele bodem is het accupakket opgenomen terwijl de 115 pk en 270 Nm sterke elektromotor voorin onder de kap ligt. Volkswagen laat weten dat er alsnog 4,6 m3 overblijft voor de lading en dat die maximaal 800 kg zwaar mag zijn. De topsnelheid ligt voor iedere e-Co-Motion op een begrensde 120 km/u. De actieradius is afhankelijk van de sterkte van de gekozen voeding. Gevoed door een accu met een capaciteit van 20 kWu komt de van maximaal 100 km ver, terwijl dit met de 30 kWu sterke variant 150 kilometer is. De grootste (theoretische) actieradius van 200 km heeft de elektrische Transporter met een accu, goed voor een maximale capaciteit van 40 kWu.

Post- en koeriersdiensten geven het voorbeeld

Het zijn vooral de post- en koeriersdiensten die het beeld gaan bepalen van de toekomstige stadsbestelwagen. Dat is overigens al langer aan de gang, denken we maar aan de eigenzinnige koetswerken van de UPS bestelwagens en speciale postvoertuigen. In 2012 gaf de United States Postal Service de firma Emerald Automotive opdracht om de volgende generatie bestelautovoertuigen te ontwikkelen. De Amerikaanse postdiensten willen immers in de komende vijf tot zeven jaar 180.000 voertuigen vervangen, waarvan er sommige al meer dan 20 jaar dienst op zitten hebben. De productie zou eventueel in 2018 kunnen beginnen. Het voorstel van Emerald is een lichtgewicht, hybride bestelwagen met uitzonderlijke functionaliteit en prestaties. Het Emerald Automotive t-001 RE-EV prototype is een elektrische bestelauto met range-extender. Het voertuig is een ontwikkeling van Intelligent Energy in Loughborough (Groot-Brittannië) en zal gebouwd worden door Revolve Technologies. De aandrijflijn bestaat uit een 1,4-liter Ford dieselmotor, een 75 kW tractiemotor, een 54 kW generator en een 25 kWu lithium-ion Axeon accu. De dieselmotor fungeert enkel als range-extender om de generator aan te drijven. Dat levert de van een actieradius op van circa 640 km. De lichtgewicht constructie zorgt voor een eigengewicht van 1550 kg, een laadvermogen van 1400 kg en een laadvolume van 5,2 m3. De Volkswagen eT! is een blik op de toekomst van Volkswagen, daarbij geholpen door Deutsche Post en de Universiteit van Braunschweig. De kubusvorm moet een goede benutting van de plaatsruimte garanderen. Maar nog veel opvallender is dat de eT! zelfstandig kan rijden. Hij kan de bezorger van huis tot huis volgen (Follow me functie) of naar de bestuurder komen (Come to me functie). De aandrijflijn met elektromotoren geïntegreerd in de wielen is ideaal voor in de stad, waar een grote actieradius niet noodzakelijk is. Ook al werkte Deutsche Post mee aan de Volkswagen eT!, Deutsche Post DHL Group is ondertussen begonnen met de productie van de eigen Streetscooter elektrische bestelwagens. De Streetscooter werd intern ontwikkeld om emissie laag te houden en een geschikt voertuig te creëren voor de pakjesproductie. Deutsche Post DHL wil de productie zelfs optrekken naar 20.000 voertuigen per jaar en de Streetscooter ook aan derden verkopen. Bij het post- en koeriersbedrijf vervangt de Streetscooter geleidelijk aan de Volkswagen Caddy.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.