Naast enkele giganten op transportgebied telt ons land nog talrijke, bloeiende familiebedrijven, die de transporttraditie in ons land op een hoog peil houden. Joeri Hertleer staat aan het hoofd van zo’n no-nonsense transportbedrijf. Zijn negen trekkers zijn dagelijks ijverig in de weer om de klanten een onberispelijke service te geven. Met Joeri Hertleer zijn we inmiddels aan de derde generatie van de familie in dit transportbedrijf, dat kort na de oorlog door Maurice Hertleer werd opgericht. “Mijn vader, Elie Hertleer, heeft in 1973 het bedrijf overgenomen”, vertelt Joeri Hertleer. Dat was de periode dat Hertleer Transport zich ging richten op de landbouwsector door de aanschaf van bulkvoertuigen. Andere belangrijke stappen zijn de oprichting van een bvba (1987) en de overstap naar een NV (2002). In 2011 heb ik het bedrijf dan op mijn beurt overgenomen samen met mijn oudste broer, die evenwel door ziekte al snel moest afhaken.”
Investeren in walking floor trailers
Momenteel heeft Hertleer Transport negen trekkers in dienst en een twintigtal opleggers (10 walking floor, 1 kipoplegger en 9 huiftrailers). “Al in de periode 2007/2008 werden de bulkvoertuigen verkocht en werd geïnvesteerd in walking floor trailers”, gaat Joeri verder. “Met dat type opleggers kunnen we zowel pallets, algemene goederen als los gestort vervoeren en dat geeft ons een veel grotere flexibiliteit op het vlak van terugvrachten. Zo transporteren we op de terugreis vaak grondstoffen, meststoffen en kalk voor Aveve. We kunnen daarbij voor 95 % rekenen op eigen klanten. Daarnaast doen we regelmatig beroep op tien onderaannemers. Dat biedt ons alweer meer flexibiliteit, zonder dat we zelf moeten investeren en het komt de klantenservice ten goede. De meeste combinaties worden ingezet voor ritten naar Paris en het noorden van Frankrijk. Daarnaast hebben we een combinatie in dienst van Brouwerij Van Steenbergen en rijden we voor de papierfabriek Sora met papierrollen en papierafval. Met negen chauffeurs en negen trekkers is het geheel nog goed in de hand te houden en kan ik zelf de planning en de administratie bijhouden.”
Onderhoudscontracten
“Tot enkele jaren geleden hadden we nog een eigen onderhoudswerkplaats. Maar door de nieuwste motorvoertuigen aan te kopen met een onderhoudscontract en onderhoudsvriendelijke trailers is hier meer tijd vrijgekomen voor mijn hoofdtaken. Vroeger was ik nog elke zaterdag in de werkplaats te vinden, nu kan ik klanten bezoeken of tijd ruimen voor mijn privéleven.”, vertelt Joeri nog. “We hebben in 2016 een derde plaats bij de Green Truck Award gekregen en daar zijn we heel trots op. Zes van onze negen Scania trekkers zijn Euro 6 modellen met 450 pk motor. Deze hebben overigens een zeer laag verbruik. Dat verbruik volgen we stelselmatig op met Scania Fleetmanagement en een extra controle met de Transics boordcomputers. Bovendien controleer ik dan nog alle tankformulieren handmatig. Door de Scania Driver Training konden de meeste chauffeurs hun verbruik nog eens met één à twee liter drukken. We hebben een eigen tankinstallatie en door de grote brandstoftanks kunnen de voertuigen bijna altijd thuis tanken. We hebben ook al informatie ingewonnen om een trekker op CNG of LNG in te zetten, maar voorlopig is dat nog niet interessant (te duur in aanschaf, te weinig tankmogelijkheden, te kleine actieradius). De trekkers blijven doorgaans zes jaar in het bedrijf, wat goed is voor circa 720.000 km. Ze hebben allemaal een Topline cabine om de chauffeur het vereiste comfort te bieden en zijn uitgerust met een retarder. Uit eigen ervaring, want ik heb eerst zelf acht jaar op de vrachtwagen gezeten, weet ik dat zo’n retarder ideaal is om de bedrijfsremmen te sparen. We houden ook rekening met de wensen van de chauffeurs in de ritplanning. Die wordt nu manueel uitgevoerd, maar wordt binnenkort gedigitaliseerd. Dat we goed voor onze chauffeurs zorgen blijkt wel uit het feit dat het allemaal oudgedienden zijn met 12 tot 20 jaar dienst en we een wachtlijst hebben van chauffeurs die bij ons willen komen werken.”
Sportieve instelling
Niet voor niets kreeg Joeri Hertleer de titel van Sportman van het Jaar in Assenede. Joeri is immers een fanatiek hardloper, die tot vier marathons per jaar loopt. Een opmerkelijk feit is dat Joeri de trekkers na een onderhoudsbeurt bij Scania Drongen al lopend gaat ophalen (34 km!). “Het is voor mij ook een stimulans om de chauffeurs aan te zetten gezonder te leven en onze klanten aan te zetten tot sportiviteit. Wie 5 km kan lopen krijgt van ons een looptruitje van Hertleer Transport. Het creëert een bijzondere band met de chauffeurs en de klanten en leidt tot een gemakkelijkere communicatie en klantenbinding. Zo krijg ik van overal sms’jes van onze klanten of chauffeurs die in truitje van Hertleer Transport meedoen aan loopwedstrijden.” De chauffeurs vormen een hechte groep, onder meer omdat gezamenlijk de opleiding voor de Code 95 gevolgd wordt. “Dat doen we hier op het bedrijf”, benadrukt Joeri. “Naderhand gaan we dan samen op stap.” Het geheim van Hertleer Transport: “Een zo hoog mogelijke beladingsgraad nastreven en werken met vaste klanten”
Hertleer Transport in het kort
Hoofdzetel: Bassevelde www.hertleer.com Directie: Joeri Hertleer Activiteiten: nationaal en internationaal transport Bestemmingen: Benelux en Frankrijk Vloot: 9 Scania trekkers, 10 Kraker walking floor opleggers, 1 Stas kipoplegger, 9 huiftrailers (Krone en Renders) Personeel: 9 chauffeur + 10 onderaannemers