Pierre Vanderlinden heeft zijn functie van Sales Manager bij MAN Finance nog maar pas ingenomen, of hij laat al weten dat volgens hem aan alle voorwaarden is voldaan om het concept van de operationele leasing te laten verderevolueren. Na de crisisjaren, toen elke centiem telde, krijgen we nu weer een groei te zien. “En we moeten ons echt afvragen of het bezitten van een werkinstrument als een vrachtwagen of een licht bedrijfsvoertuig vandaag nog steeds een onbetwistbare waarde is. Zou het niet beter zijn om precies uit te rekenen hoeveel dit eigenlijk kost en dan van een dure investering overschakelen op een makkelijke ‘all in’-budgettering? Ik merk in elk geval dat het idee van de operationele leasing sinds de invoering van de Euro 6-norm (en we zijn intussen al aan Euro 6c) steeds populairder wordt. Behalve dan misschien bij de hele kleine bedrijfjes die nog zelf eigenaar willen zijn van hun werkinstrumenten… en hun truck tot op de draad verslijten. Volgens hem gelden dezelfde argumenten voor de TGE. “Hij zal meteen een voortreffelijke restwaarde hebben en onze prijzen zullen dus heel competitief zijn. En gezien de extreme reactiviteit van het MAN-netwerk in geval van problemen, zullen de MAN-klanten van een uitstekende mobiliteit kunnen genieten.” Zoals u weet, worden de financieringsoplossingen MAN Finance door VDFin beheerd en wat eerst slechts een Belgisch pilootproject was (een bedrijf voor captive leasing dat door Volkswagen werd beheerd), is in Europa de norm geworden. Het verschil zit hem erin dat het in België een keuze van beide partijen betrof, terwijl Volkswagen dit in de andere landen heeft opgelegd”, gaat Vanderlinden verder. De aspecten die met buybacks en onderhoudscontracten te maken hebben, blijven wel door MAN Truck & Bus Belgium beheerd.