VIL: “Crowd logistiek voorlopig niet duurzaam”

Crowd logistics – het laten leveren van pakjes door burgers tijdens hun normale verplaatsingen – is op dit moment niet duurzaam. De chauffeurs rijden te veel kilometers specifiek voor één pakje, stelt VIL vast. Samen met de VUB Samen met de VUB onderzocht het wat de maatschappelijke impact is van crowd logistiek in vergelijking met een gelijkaardige dienstverlening door een professioneel. Daarbij werd gekeken naar de CO₂-uitstoot, luchtvervuilende emissies, geluidsoverlast, ongevallen en congestie. De verrassende vaststelling is dat dergelijke platforms, zoals bringr, slecht scoren qua duurzaamheid. Bijna een derde van de leveringen die particulieren maken, gebeuren met een omweg van meer dan 15 minuten. “De gemiddelde rit van een crowd koerier moet per levering vijfmaal korter zijn om de maatschappelijke impact van een professionele logistieke dienstverlener te benaderen”, zegt Jan Merckx, die het project leidde. Daarnaast zou het aantal pakjes per rit veel groter moeten zijn om even duurzaam te zijn. Daarnaast is vastgesteld dat slechts 15% van de ritten een ander hoofddoel heeft dan het vervoeren van het pakje, terwijl de geoptimaliseerde ritten juist aan de basis liggen van de assumptie dat crowd logistiek een positieve maatschappelijke impact heeft. Meer dan de helft van de ritten wordt specifiek voor de levering gereden. Ook maatschappelijk mogen vragen gesteld worden: de markt neigt vrij snel naar een monopolie van het snelst groeiende platform. “Ook dienen misbruiken en oneerlijke concurrentie beteugeld te worden. Het is een uitdaging voor de overheid om de deeleconomie in de juiste richting te sturen”, stelt Merckx nog.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo