Zeven jaar nadat hij als eerste constructeur een lange afstandstrekker van de nieuwste generatie lanceerde, zal Mercedes-Benz tevens de eerste zijn met het voorstellen van een flinke update. Wij gebruiken bewust het woord ‘update’ en niet ‘facelift’, want het is niet zeker dat de Actros aan de buitenzijde zal gewijzigd worden. Daarentegen mogen we ons wel aan een belangrijke stap voorwaarts verwachten op technologisch vlak. Dat liet Martin Daum (lid van de Board of management van Daimler AG) althans verstaan tijdens een conferentie georganiseerd door de VDA in juli jongstleden: “U hoeft niet lang meer wachten vooraleer wij een wereldpremière vieren op het gebied van autonoom rijden op niveau 2”, zei hij toen. In mensentaal betekent dit dat de nieuwe Mercedes-Benz Actros op sommige trajecten in staat zal zijn de controle te nemen over de aandrijflijn, de besturing en de remmen. In dat geval kan de chauffeur het stuur loslaten en beperkt zijn rol zich tot de controle van de operaties en tot de mogelijkheid om onmiddellijk weer alles in handen te nemen als de elektronische systemen niet correct ageren op een gegeven situatie. We kunnen al meteen de impact zien die deze evolutie kan hebben, onder meer op de chauffeurspost. We kunnen ons ook verwachten aan een eerder revolutionair dashboard. Intuïtief of tactiel? Zoals Stefan Buchner (Head of Mercedes-Benz Trucks) uitlegt, wil Daimler ook het gebruik van een bedrijfsvoertuig zo eenvoudig als mogelijk maken, met andere woorden zo eenvoudig als een GSM of tablet.