UPTR roept Ben Weyts op om werk te maken van het ’50 ton’ dossier

UPTR roept Vlaams Minister Weyts op om het ’50 ton’ dossier niet te laten liggen tot na de verkiezingen. Tot nu toe laat enkel het Waals gewest toe om met maximaal 50 ton rond te rijden.

Echter blijkt blijkt dat slechts 10 voertuigcombinaties van deze mogelijkheid gebruik hebben gemaakt en dus 50 ton in de plaats van 44 ton vervoeren. Volgens UPTR zijn er twee factoren die dit zwakke resultaat verklaren:

  • Enerzijds is er de beperking van dit systeem tot het Waalse Gewest (waardoor voertuigen die ook in de andere Gewesten rondrijden ongeveer 1 ton aan nuttig laadvermogen verliezen door de bijkomende as);
  • Anderzijds de rigiditeit van bepaalde reglementaire vereisten (waaronder deze van 1,30 meter tussen het midden van de assen).

“We denken dat Vlaanderen gebruik kan maken van de Waalse ervaring inzake (de reglementaire tekortkomingen in) dit dossier”, aldus Michael Reul. UPTR roept de bevoegde politieke actoren, zowel langs Vlaamse als Waalse kant, op om zich evenwel niet enkel te focussen op de absolute limiet van 50 ton, verdeeld over 6 assen met een minimale afstand van 1,30 meter tussen de assen. “De regelgeving zou ook rekening moeten houden met de transporteurs die zich tevreden zouden stellen met een MTM van 48 ton. Dit nog steeds verdeeld over 6 assen maar met een minimale afstand van slechts 1,10 meter tussen de assen van de trekker”, aldus Reul. Volgens hem zou deze mogelijkheid vele transporteurs de opportuniteit bieden om het nuttig laadvermogen van hun voertuigen te optimaliseren, zonder hiervoor al te zware investeringen te moeten doen.





lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo