Hoe zet je de ‘groene banen’ op?

Ursula Von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, herinnerde eraan dat het van essentieel belang is om het internationale goederenvervoer vlotter te laten verlopen en zij gaf de lidstaten richtlijnen die in dit verband moeten worden gevolgd.

Om te voorkomen dat chauffeurs veel tijd verspillen aan de grenzen (na de Elzas zijn verschillende grensovergangen tussen Midden-Europese landen problematisch geworden), vraagt de Commissie de lidstaten om “groene corridors” in te richten waarlangs een maximale wachttijd van 15 minuten in acht moet worden genomen, met inbegrip van eventuele gezondheidscontroles die aan chauffeurs worden opgelegd (bv. het meten van de temperatuur). De Commissie verzoekt de lidstaten om van de bestuurders geen andere documenten te verlangen dan hun identiteitskaart, hun rijbewijs en een door hun werkgever ondertekende opdrachtbrief. Digitale versie van bepaalde documenten zou moeten volstaan.

Wat de gezondheidscontroles betreft, verzoekt de Commissie de lidstaten zich te houden aan de elektronische temperatuurmeting en te voorkomen dat bestuurders hun cabine moeten verlaten. Als een bestuurder tekenen van koorts vertoont, moet de lidstaat die dat vaststelt hem toegang geven tot passende medische zorg.

Deze groene corridors omvatten het gehele trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-V), maar kunnen zich ook uitstrekken tot andere grensovergangen die noodzakelijk worden geacht om verzadiging van de eerstgenoemde te voorkomen. Ze moeten toegankelijk zijn voor alle vrachtwagens, ongeacht de vervoerde goederen, de bestemming en de nationaliteit van het voertuig en/of de bestuurder.

Langs de TEN-T routes moeten de lidstaten ervoor zorgen dat de chauffeurs beschikken over sanitaire voorzieningen en toegang hebben tot een maaltijd.

De lidstaten moeten ook alle rijverboden tijdelijk opschorten. De Commissie neemt echter geen standpunt in over een versoepeling van de regels voor de rij- en rusttijden. De enige uitzondering: het verbod om de wekelijkse lange rust in de cabine te nemen wordt opgeschort.

Uitvoering

Alle ministers van Vervoer hebben een platform gecreëerd om de door de Commissie gevraagde maatregelen snel ten uitvoer te leggen. De Commissie roept landen die geen lid zijn van de Europese Unie (waaronder het Verenigd Koninkrijk) op zich bij het proces aan te sluiten.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo