Volumes wegvervoer zouden dalen met 4,8 tot 17%

Volgens een gisteren door Transport Intelligence gepubliceerde studie zal de Europese wegvervoersmarkt in 2020 tussen 4,8 en 17 procent van zijn volumes verliezen als gevolg van de economische gevolgen van de Covid-19-crisis. Voor de crisis voorspelde Ti een marktgroei van 1,1%.

Deze cijfers moeten uiteraard per sector en per regio worden geanalyseerd:

  • de sluiting van de autofabrieken, de sector die het meest getroffen is door de sluiting, heeft vooral de markt voor het vervoer van volledige ladingen getroffen, maar de eerste heropeningen van de fabriek (Hyundai in Nosovice in Tsjechië is op 14 april opnieuw begonnen met de productie en andere zullen over ongeveer tien dagen volgen) geven hoop op een langzaam herstel op dit niveau.
  • andere industriële sectoren werden minder getroffen, met name in de chemische en farmaceutische sector daalde de textielsector met 50%, en nog meer in Italië en Spanje, die eveneens te lijden hadden onder de verstoring van de supply vanuit Azië
  • De voedingssector kende uiteraard enorme pieken in de vraag en met name twee landen vielen op door hun ‘hamsteraankopen’: Nederland en het Verenigd Koninkrijk. In Zuid-Europa werd deze periode van razernij gevolgd door een daling van de vraag.

 

Ti riskeert ook enkele voorspellingen voor de komende weken, nu sommige landen de lockdown-maatregelen versoepelen:

  • het vervoer van levensmiddelen zou kunnen dalen
  • zodra de winkels weer open kunnen, zullen de detailhandelaren hun voorraden opnieuw opbouwen, wat zal leiden tot een sterke toename van de vraag naar transport.
  • de industriële sector zal zich slechts zeer geleidelijk herstellen.

 

Daarom is Ti van mening dat dat de best geplaatste vervoerders de vervoerders zijn die flexibel kunnen inspelen op schommelingen in de vraag, hetzij van de ene sector naar de andere, hetzij van de ene regio naar de andere. Op macro-economisch vlak blijft Ti een sterk economisch herstel verwachten in het derde kwartaal, dat in het vierde kwartaal zou verzwakken, maar gelooft ook dat de West-Europese markten meer te lijden zullen hebben van volumekrimp dan de Centraal-Europese landen. In een ideaal scenario zou Centraal-Europa 1,8% van zijn transportvolumes verliezen en West-Europa 5,3%. Als de inperkingsmaatregelen verder worden uitgebreid of als de coronavirusepidemie niet onder controle kan worden gehouden, kan het volumeverlies respectievelijk 8,8 en 18,4% bedragen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo