De kleine alleskunners… en nog milieuvriendelijk ook

Onder druk van onze bezorgdheid voor het milieu zetten steden en gemeenten steeds meer in op elektrische bedrijfsvoertuigen. Voor de distributie van consumptiegoederen in de stad, de beruchte ‘last mile’ zijn die elektrische bestelwagentjes, gebruikt door de bakker, melkboer en groenteboer, eigenlijk nooit weggeweest. Maar met de trend naar een milieuvriendelijke ‘last mile’ bevoorrading staan ze weer in de belangstelling.

Dat we hier te maken hebben met een lucratieve markt blijkt wel uit het feit dat bijna alle producten van lichte bedrijfsvoertuigen tegenwoordig ook wel een elektrische variant in het gamma hebben. Maar in het bestek van dit artikel willen we ons richten op de kleine bedrijfsvoertuigen die van de basis af ontwikkeld werden voor een elektrische aandrijving en waarvan er vaak zelfs geen uitvoering met verbrandingsmotor bestaat. Andere, Aixam bijvoorbeeld, hebben wel een dieselversie, maar het is bijzonder moeilijk om de complexe uitlaatreiniging in deze compacte voertuigen weg te stoppen, vooral als men wil beantwoorden aan de meest recente milieunormen.

Compacte alleskunners

Aan het gebruik van zo’n klein elektrisch bedrijfsvoertuigen kleven een aantal voordelen, zoals de compacte structuur (extra handig in de stad), ze zijn stil en gemakkelijk te besturen, er is het feit dat ze van meet af aan voor een elektrische aandrijving zijn ontworpen (geen compromis en optimale benutting van de plaatsruimte) en dan zijn er nog de lage inzetkosten door de elektrische aandrijving (weinig onderhoud, lage energiekosten!), de flexibiliteit (ze kunnen van allerlei koetswerken worden voorzien, van een geïsoleerde opbouw tot een afzetinstallatie) en het comfort van een echte cabine, waar de bestuurder beschermd zit tegen de weersomstandigheden. Let er wel op of het voertuig wel gekeurd is voor gebruik op de openbare weg!

Eerlijkheidshalve moeten we ook de nadelen opsommen en dat is in de eerste plaats de aanschafprijs, die moet afgewogen worden tegen de inzetmogelijkheden. Een ander nadeel kan de beperkte ruimte in de cabine zijn, vooral voor klink uit de kluiten gewassen chauffeurs en dan zeker als er een dito begeleider moet meegenomen worden.

Een bijzonderheid in dit segment is de Alké ATX ED, die beschikt over een dubbele cabine.

De productie van deze voertuigen is in handen van gespecialiseerde constructeurs, die zich doorgaans enkel in deze sector bewegen. Om de flexibiliteit van deze voertuigen te verhogen kunnen de meeste ook met een aanhangwagen ingezet worden. Het valt dus aan te raden bij de aanschaf naar het trekvermogen te informeren.

Enkele voorbeelden

Een beetje chauvinisme mag en daarom openen we de rij met Addax Motors, een puur Belgisch product. Het bedrijf lanceerde onlangs een nieuwe variant, meer bepaald de Addax MT15n. In dit voertuig werd nog meer aandacht besteed aan veiligheid, waardoor de MT15n beantwoordt aan de N1 homologatie crashtesten. Er werden wijzigingen doorgevoerd aan de ophanging, het veersysteem en de remmen. De nieuwe Addax MT15n heeft tevens een geoptimaliseerde actieradius van 134 kilometer (WLTP-normen).

Het Nederlandse Burgers Carrosserie verdeelt de Sevic Cargo 500. De Sevic Cargo 500 is een elektrisch bezorgvoertuig, 100% elektrisch aangedreven, zeer compact en daardoor ook geschikt voor bijvoorbeeld het rijden op fietspaden en/of in smalle straatjes. Als groot carrosseriebedrijf heeft Burgers Carrosserie in samenwerking met Seval-e-Cargo een geheel nieuw concept, ‘HET DC’ ontwikkeld. De basis daarvan vormen de double deck Burgers trailers en 100% elektrische Sevic Cargo 500 voertuigen.

Goupil beschouwt zichzelf als de uitvinder van dit segment van elektrische voertuigen. Het bedrijf werd opgericht in 1996 in het zuidwesten van Frankrijk en hoort sinds 2011 tot de groep Polaris Industries. Het wordt sinds 2007 in België ingevoerd door Electric Drive. Het gamma bestaat vandaag uit de G2, de G4 (M of L) en de G6. De kleinste telg is de G2, veelzijdig en efficiënt. De G4 volgde in 2018 de G3 op, met meer comfort, betere prestaties en een hoger laadvermogen. Eind 2020 vervoegt de G6 het gamma met drie zitplaatsen, een laadvermogen van 1150 kg en dankzij een lage vloerconstructie de mogelijkheid een opbouw te realiseren met een volume van 9 m3. Belangrijk voor de klant is dat Goupil meer denkt aan een oplossing voor de klant dan enkel aan een voertuig. De meeste Goupil voertuigen worden dan ook op maat gemaakt voor specifieke toepassingen.

Dan is er nog de elektrische versie van de Piaggio Porter. De Porter Electric heeft een bereik tot 110 km en de elektrische aandrijving garandeert een maximumsnelheid van 57 km/u met een vermogen van 11 kW en een koppel van 215 Nm.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo