Dit is een riskante belofte die ZF, een van ’s werelds grootste leveranciers van de truckwereld, aan vervoerders doet: een besparing van 9% op de brandstofkosten dankzij de nieuwe TX-Fuelbot service die onder de merknaam Transics is ontwikkeld.
Transics, dat door Wabco is overgenomen, maakt sinds de overname van Wabco deel uit van de merkenportefeuille van ZF. De nieuwe oplossing zal beschikbaar zijn onder de merknaam Transics, maar zal ook aan andere partners ter beschikking worden gesteld. Het principe is gebaseerd op voorspellende analyse en Big Data: TX-Fuelbot haalt de informatie van het voertuig op via de FMS-interface en combineert deze met data uit het routeplanningssysteem van het transportbedrijf en met real-time informatie over de aangerekende brandstofprijzen in alle tankstations in Europa. Het systeem berekent daarom waar het het meest economisch is om te tanken, rekening houdend met de prijzen aan de pomp, de resterende rijtijd, het brandstofniveau en het aantal kilometers. De aanbevelingen van TX-Fuelbot worden ter beschikking gesteld van de chauffeur en de backoffice. Transporteurs kunnen de keuzes ook beïnvloeden door voorrang te geven aan bepaalde oliemaatschappijen of brandstofkaarten.