Van 44-ton trucks tot opleggers, alle soorten zware bedrijfsvoertuigen kunnen worden geëlektrificeerd met de nieuwe AxTrax 2 elektrische assen die door ZF zijn ontwikkeld. De productie staat gepland voor 2024.
Het AxTrax 2-gamma bestaat uit twee modellen: een as met een continu vermogen van 210 kW en een Dual-versie met een vermogen van 380 kW. Zoals bijvoorbeeld al het geval is op de Mercedes-Benz eActros, vervullen deze assen niet alleen de aandrijvingsfunctie, maar vervangen ze ook de transmissie, en dat alles in een formaat dat slechts iets groter is dan een conventionele as. Dit maakt natuurlijk ruimte vrij voor de cabine en/of de laadruimte. Op een oplegger recupereert de AxTrax 2-as kinetische energie tijdens het remmen en geeft ze vrij tijdens het accelereren, waardoor de trekkermotor ontlast wordt.
De nieuwe AxTrax 2 assen vervolledigen het aanbod van ZF, dat twee jaar geleden het CeTrax 2 systeem lanceerde, een assemblage die ook de aandrijffunctie en de krachtoverbrenging naar de aandrijfwielen combineert. ZF’s aanbod van elektrische oplossingen omvat ook eComponentsubsystemen, waarmee fabrikanten hun eigen elektrische voertuigen kunnen bouwen door hun eigen systemen te combineren (of juist niet) met die van ZF. Een echt modulair aanbod.