JLL: “Industrieel en logistiek vastgoed in Vlaanderen houdt stand”

Uit cijfers van vastgoeddienstverlener JLL blijkt dat de markt van het industriële en logistieke vastgoed in Vlaanderen het goed deed tijdens de eerste 9 maanden van 2020, ondanks de coronacrisis. Het wijst erop dat logistieke ketens herzien werden en stockageruimten – al dan niet tijdelijk – uitgebreid om grotere stocks te creëren, wat ervoor zorgt dat dit jaar in de top-3 zal eindigen van het afgelopen decennium.

Voor industrie en  logistiek samen werd tot dusver dit jaar in Vlaanderen een opnamevolume van 983.000 m² geregistreerd. Dat volume is 6% meer dan dezelfde periode vorig jaar en 83% van het volume in het hele land. Van de opgenomen ruimten in Vlaanderen was 54% semi-industrie en 46% logistiek (453.000 m2), meer dan het 10-jarige gemiddelde (41%).

Logistiek

Het transactievolume voor logistieke ruimten in de eerste drie kwartalen van 2020 is het derde hoogste van het decennium, na dat van topjaren zoals 2011 en 2016. De leegstand op de logistieke assen in Vlaanderen bedraagt niet meer dan 2%. In de logistieke zones rond Antwerpen bereikt de leegstand momenteel een historisch laagtepunt van 1,2%. Omgeving Brussel en in Vlaams-Brabant is de logistieke leegstand quasi nihil. Dat laat zich ook voelen in de tophuurprijzen (+9% op de as Antwerpen-Brussel en +2% voor de as Antwerpen-Gent die daarmee op hetzelfde niveau komt van de prijzen op de as E313.

De ontwikkeling van nieuwe projecten toont dat investeerders en ontwikkelaars hoopvol zijn. In totaal zijn 648.000 m² logistieke ruimten in aanbouw of met opleveringsdatum gepland in de komende 12 tot 15 maanden. Bijna een derde daarvan wordt speculatief ontwikkeld (bijvoorbeeld Ghent Logistic Campus, Genk Green Logistics en Lingang in Zeebrugge). Daarnaast zijn in de komende  12 maanden opleveringen gepland van grote ontwikkelingen op maat van gebruikers (Kühne & Nagel in Tessenderlo, Barry Callebaut in Lokeren en H. Essers in Gent.

Semi-industrie

De semi-industriële markt blijft in topvorm. Het voorlopige transactievolume voor in totaal 494 transacties die in de eerste negen maanden bedraagt 530.000 m². Dat is 11% boven het niveau dat vorig jaar in dezelfde periode geregistreerd werd en 16% boven het 10-jarige gemiddelde voor dezelfde periode. De hoogste volumes werden geregistreerd in de provincies Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant die samen 83% vertegenwoordigen van het opnamevolume in Vlaanderen tot dusver dit jaar. De vraag van KMO’s pauzeerde amper als gevolg van de tijdelijke sluiting van bedrijven tijdens de lockdown en de marktfundamenten blijven volgens JLL robuust. Het verwacht dat het beslissingsproces bij nieuwe investeringen door KMO’s wat vertraging zal oplopen omwille van budgettaire voorzichtigheid en strengere financieringsvoorwaarden in het kader van de coronacrisis.

Markttrends

JLL spot enkele markttrends. De toenemende vraag naar vraag naar logistieke ruimten door de groei van e-commerce bijvoorbeeld. Of nieuwe locaties in functie van snelle levering en de beschikbaarheid van personeel, maar ook meer vraag naar stadsdistributie en last mile deliveries in grote steden. Er is volgens JLL ook een duidelijke trend naar een beter grondgebruik door het bouwen van  hogere gebouwen dit  in combinatie met automatisatie, meer kades en een betere technische uitrusting inzake internet en data management . Ook binnen het warehouse wordt  meer aandacht gegeven voor een goede en veilige  werk- en leefomgeving.

In de semi-industriële markt zet de trend naar ontwikkeling voor de verkoop van kleine KMO-units zich door. Aankopen voor eigen gebruik blijven populair, maar verlopen iets moeizamer wegens grotere terughoudendheid van de banken inzake financiering.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo