Fuel for the Future – Aflevering 2: LNG-voertuigen als degelijke alternatieven voor diesel [Advertorial]

Rijden vrachtwagens en bussen straks op waterstof, aardgas, of elektriciteit? Eén ding staat vast: duurzame technologieën zullen de transportsector ingrijpend veranderen. Fuel for the Future geeft een helder overzicht van alternatieve brandstoftypes en hun kostprijs, klimaatimpact en operationele mogelijkheden.

Aflevering 2: LNG

Wat is LNG?

LNG (Liquefied Natural Gas) is vloeibaar aard- of biogas, gekoeld tot -162°C. Het heeft als belangrijkste bestanddeel methaan en heeft een energiedichtheid die 2 maal hoger is dan CNG (Compressed Natural Gas).

Hoe werkt het?

Verbranding van LNG kan op 2 manieren.

Compressie-ontsteking (dieselprincipe)

De ontbranding wordt gestart door het inspuiten van een kleine hoeveelheid diesel, de zogenaamde “pilot injectie”. Deze technologie komt uit de wereld van de grote motoren en uit de elektriciteitsopwekking in de scheepvaart. Het voordeel is dat het volledige vermogen van de motor beschikbaar blijft door het inspuiten van diesel, als er geen gas beschikbaar is.

Vonkontsteking (benzinemotor)

Een brandbaar mengsel van lucht en aardgas wordt gecomprimeerd en ontstoken door een vonk via een centraal geplaatste ontstekingskaars. LNG-motoren hebben typisch een iets lager vermogen dan de huidige dieselversie, maar dat vormt geen belemmering op de inzetbaarheid. Alle bestelwagens en Euro 6-bedrijfswagens werken met vonkontsteking.

Wat is de kostprijs?

Een LNG-voertuig kost gemiddeld €120.000. De onderhouds- en reparatiekosten lopen op tot gemiddeld €26.400/jaar, iets hoger dan voor een dieselversie. LNG is met €24,98 kg/100km iets goedkoper dan diesel.

Uit de TCO-berekening blijkt dat overheidssteun noodzakelijk is om LNG qua kostprijs aantrekkelijker te maken dan diesel.

Hoe tankt men LNG?

De chauffeur draagt isolerende handschoenen en een gezichtsmaker tijdens het tanken. Voor het aansluiten van het vulpistool zal de omgeving rond de tanknippel worden zuiver gespoten met perslucht. Zo komen er geen onzuiverheden in de tank en blijft de nippel volledig droog. Dat is nodig om te voorkomen dat het vulpistool vastvriest aan de nippel op het moment van ontkoppeling.

Europa telt 369 LNG-tankstations, verdeeld over de grote transportroutes. De autonomie van een LNG-vrachtwagen ligt tussen de 1.000 en 1.500 km, wat voldoende is voor normaal gebruik. Wanneer bij het inplannen van de rit rekening wordt gehouden met één tankbeurt per week, vormt het beschikbare netwerk geen belemmering op het gebruik van LNG.

Wat is de milieu-impact?

Wanneer we de CO2-uitstoot van diesel en aardgas vergelijken, is er geen significant verschil waar te nemen. De winst ligt in de significant lagere uitstoot van NOx.

De totale keten van emissies is erg verschillend. Diesel ondergaat nog een raffinageproces vooraleer het bruikbaar is, terwijl methaan direct gebruikt kan worden. Bij methaan komt nog de liqueficatie van LNG, die de nodige emissies genereert.

Aangezien methaan als broeikasgas 25 krachtiger is dan CO2, is het kleinste methaanverlies genoeg om tot een grotere voetafdruk te komen dan diesel.

Wat denkt de sector over LNG?

Uit de enquête blijkt dat 11,5% van de respondenten al LNG-voertuigen bezit en dat de meerderheid LNG als een tussenstap naar emissievrije oplossingen ziet.

In een notendop

Sterktes

  • Mature technologie
  • Aantrekkelijke TCO
  • Levensduur vergelijkbaar met diesel

Zwaktes

  • Iets hogere onderhoudskosten
  • Ventilatie- en detectiesystemen

Opportuniteiten

  • Beschikbare infrastructuur en bronnen
  • Hernieuwbaar biogas

Bedreigingen

  • Methaanverlies
  • Ontwikkeling emissievrije voertuigen

Interesse in alternatieve brandstoffen?

Lees meer op ing.be/fuel-future

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo