Voor het vijfde jaar op rij heeft Scania de felbegeerde Duitse titel van ’Green Truck’ gewonnen. Deze prestigieuze vergelijkende perstest wordt georganiseerd door twee toonaangevende Duitse vakbladen en is in de loop der jaren uitgegroeid tot een soort wereldkampioenschap in transportefficiëntie voor langeafstandsvrachtwagens.
“Deze test vijf jaar op rij winnen is een prestatie die eigenlijk niet mogelijk zou moeten zijn, maar we hebben het toch gedaan”,aldus Stefan Dorski, Senior Vice President en hoofd van Scania Trucks. “Ik zie het als het ultieme bewijs van hoe onze trucks onze klanten ondersteunt bij hun constante inspanningen om een optimaal operationeel rendement te realiseren.”
‘Green Truck’ wordt georganiseerd door de Duitse vakbladen ‘Trucker’ en ‘Verkehrs-Rundschau’ en de test in 2021 was niet minder veeleisend dan die in voorgaande jaren. De organisatoren kozen voor een bruto treingewicht van 32 ton en tot 430 pk voor de vrachtwagens die op het 342,8 km lange testparcours ten noorden van München de strijd aangingen. Dit jaar nam Scania deel met een R 410 truck die een testresultaat wist te behalen waar de rest van het veld niet aan kon tippen: het gemiddelde verbruik van de truck werd gemeten als 23,53 liter per 100 km, terwijl Scania ook de hoogste gemiddelde snelheid wist te bereiken, namelijk 80,60 km/u. Geen geringe prestatie als je bedenkt dat delen van het testparcours nogal uitdagend zijn, met steile heuvels.
De testen worden streng gecontroleerd en vinden plaats op de openbare weg, met een combinatie van snelwegen en landelijke wegen. Omstandigheden die de resultaten kunnen beïnvloeden, zoals verkeer en het weer, worden gecompenseerd door gebruik van een referentietruck. Alle trucks hebben hetzelfde merk banden, met dezelfde slijtage en spanning.
Uiteindelijk zijn de echte winnaars de transportbedrijven die kiezen voor deze ultrazuinige en rendabele trucks en het milieu; een laag brandstofverbruik betekent immers ook een lage CO2-uitstoot.