TTC, een atypische Transporteur van het Jaar

Bij zijn tweede deelname werd TTC verkozen tot Transporteur van het Jaar. Maar wat voor weg heeft dit Gentse bedrijf afgelegd in twee jaar tijd. Nadat het een zeer snelle externe groei had doorgemaakt, nam het onder leiding van Dirk Bryssinck en Jef Bauwens de tijd die nodig was om alles te integreren.

TTC is ontstaan uit een MBO. In 1999 was Dirk Bryssinck transportverantwoordelijke bij een grote groothandel in elektrotechnische producten. Samen met de vader van Jef Bauwens nam hij deze activiteiten over en legde de basis voor Trade & Transport Corporation. Jef Bauwens zelf startte in 2004 bij TTC. “Mijn vader wilde geen transportbedrijf beginnen, dus stelde hij voor dat ik zou kijken of ik samen met Dirk iets kon opzetten”, herinnert hij zich. De twee mannen, die elkaar zeer goed aanvullen, begonnen aan een spectaculair groeiverhaal in de distributie.

Groei door opportuniteiten

TM: Hebben jullie er nooit aan gedacht om te diversifiëren naar B2C?

Jef Bauwens: Toen wij de activiteiten van de afdeling Gosselin High Quality en de ongeveer twintig mensen die er werkten overnamen, hebben we het B2C-gedeelte snel laten vallen. We concurreerden met bedrijven die alles uitbesteedden, maar wij werken alleen met ons eigen personeel. Vanaf dat moment hebben wij vooral getracht onze activiteiten in de elektrotechnische sector te diversifiëren, om niet al te afhankelijk te zijn van één grote klant.

Dirk Bryssinck: Op een bepaald moment hadden we problemen met Cebeo, maar we konden werk vinden als onderaannemer voor Maenhout of Dematra, en dan rechtstreeks voor elektroklanten zoals Rexel.

TM: Vandaag is dat jullie grootste klant…

Bauwens: Ja, maar hij is minder belangrijk dan een paar jaar geleden. In het begin, toen onze activiteiten voor Rexel groeiden, hebben we een aantal, vaak kleine, klanten laten vallen die niet meer in ons systeem pasten. De sector van de kantoorbenodigdheden, waarin wij sinds de overname van Bovic actief waren, verstoorde onze kernactiviteiten. We waren toen nog een regionale speler, maar we moesten ook actief zijn in Wallonië en het was best moeilijk om dat winstgevend te maken. Er was maar één manier om deze synergieën tot stand te brengen: door voor verschillende leveranciers aan dezelfde klanten te leveren.

Bryssinck: Toen Besteldienst Herman besliste om zijn distributieactiviteiten stop te zetten, hebben wij klanten zoals Niko kunnen overnemen en dat heeft ons geholpen om onze ontwikkeling voort te zetten.

Bauwens: Toen hebben we Rexel een plan voor heel België voorgesteld. Aanvankelijk dachten we alles in Kruibeke te centraliseren, maar het werd al snel duidelijk dat we met secundaire hubs moesten werken. Zo namen wij Corman-Califice over, dat voor Viessmann werkte in de Luikse regio.

Bryssinck: Daarna belandden we in een fase waarin het moeilijk werd om chauffeurs te vinden.

Bauwens: Met Waastrans begonnen we eerst onze eigen activiteitenpieken op te vangen en bijna tegelijkertijd vernamen wij dat LIS Transport bezig was met een reorganisatie.

Bryssinck: In beide gevallen zijn we vrij snel tot een akkoord gekomen, maar we moesten voor elke locatie een verantwoordelijke vinden. Mijn broer is verantwoordelijk voor Waastrans in Bornem en mijn zoon Kenneth, die logistiek gestudeerd heeft, is verantwoordelijk voor de site in St-Katelijne-Waver (ex-LIS, nvdr).

TM: Kunnen we spreken over een opportunistische groei?

Bauwens: Ja, ook al streefden we geen groei na tegen elke prijs. Dit waren kansen die zich aandienden.

Bryssinck: Elke keer bracht het ons ook extra chauffeurs.

Bauwens: LIS heeft ons ook een bijkomende site opgeleverd, waardoor we de nationale distributie konden reorganiseren vanuit twee sites: onze hoofdzetel in Kruibeke en St-Katelijne-Waver.

Een integratiefase

TM: Het gaf TTC ook een andere dimensie…

Bauwens: In twee jaar tijd zijn we gegroeid van 120 naar 250 mensen. Dat ging niet zonder enige groeipijnen, maar we zijn enkele maanden bezig geweest om het geheel te consolideren en het een vlakke en transparante structuur te geven. Vandaag is de integratie tussen TTC, Waastrans en LIS voltooid. Er moest alleen nog aan onze bedrijfsidentiteit worden gewerkt. Dat gebeurde in 2020 en werd afgerond met de lancering van onze nieuwe website.

TM: Zijn jullie vandaag de dag een veerkrachtiger bedrijf?

Bauwens: Ja, en de manier waarop we 2020 zijn doorgekomen, toont dat aan.

TM: Hoeveel autonomie behoudt elke site?

Bauwens: Wat de verkoop en het klantencontact betreft, onderhouden we met elke klant eenmaal per jaar persoonlijk contact. Operationeel zijn de vestigingen onafhankelijk, maar wij zijn uiteraard betrokken bij alle structurele zaken.

Bryssinck: Als er bijvoorbeeld een nieuwe klant bijkomt, zien we snel of de synergieën goed zullen zijn of niet. Onze kracht is dat we een compacte structuur hebben. We kunnen zeer snel reageren op een nieuw idee, in tegenstelling tot grote structuren.

Bauwens: We zijn in feite een tamelijk atypisch distributiebedrijf: we weigeren 95% van de voorstellen van nieuwe klanten. Dit zijn vaak kleine klanten, die ons zouden beletten al onze energie in grote accounts te steken. Bovendien groeit ons werkterrein, met alles wat zonnepanelen of warmtepompen aangaat, bijvoorbeeld.

TM: Kunnen jullie organisch blijven groeien door de evolutie van de grote klanten te volgen?

Bryssinck: Ja. Neem bijvoorbeeld Viessmann, dat blijft groeien door concurrenten over te nemen. Dit opent groeimogelijkheden voor ons.

TTC 2.0 zal 100% digitaal zijn

TM: Hoe staat het met jullie inspanningen om het bedrijf te professionaliseren?

Bauwens: Daar zullen we nooit het einde van zien! Vandaag is onze structuur geoptimaliseerd, maar om een TTC 2.0 te worden, moeten we misschien deze plek verlaten, naar een haven verhuizen en multimodaal vervoer ontwikkelen om in de breedte te groeien, en niet alleen in wat we nu al doen. Dat zijn beslissingen die ook de volgende generaties aangaan, en er zijn nog veel open vragen.

TM: Hoe zou TTC er over vijf jaar kunnen uitzien?

Bauwens: Een volledig digitaal bedrijf, in de hoop dat al onze klanten dat geworden zijn. We hebben de gegevens, maar wat zal veranderen is de manier waarop we ze zullen gebruiken om de interne controleprocedures verder te verbeteren, om elke werknemer op een meer persoonlijke manier te volgen en natuurlijk om alle papieren documenten te elimineren.

TM: Hoe zit het met de vloot?

Bauwens: We zijn geen bedrijf dat snel op de kar van nieuwe vormen van aandrijving springt. De meesten die dat doen, doen dat voor marketingdoeleinden.

Bryssinck: Geef mij maar een bestelwagen met een actieradius van minstens 200 kilometer, maar vooral een chassis-cabine versie met minstens 2,7 meter nuttige ruimte. Vergeet niet dat onze chauffeurs hun voertuigen mee naar huis nemen: de kwestie van de oplaadinfrastructuur zal ook moeten worden aangepakt.

Bauwens: De dag dat deze oplossingen beschikbaar zijn, en als we daardoor het verschil kunnen maken voor onze klanten, zullen wij niet aarzelen.

TTC in het kort

  • Hoofdzetel: Kruibeke
  • Specialiteit: fijne distributie van elektrotechnische producten
  • Directie: Dirk Bryssinck en Jef Bauwens
  • Omzet: 23,6 miljoen EUR (2020)
  • Resultaat: 882.000 EUR (2020)
  • Personeel: 249 personen, waarvan 210 chauffeurs
  • Vloot: 31 trekkers, 97 bakwagens en 96 lichte bedrijfsvoertuigen, 30 opleggers

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo