De keuze voor een lichtgewicht oplegger is een beetje als het kiezen voor een ecocombi: binnen het wettelijke maximum zoveel mogelijk betalende lading meenemen. De trend naar ‘light’ trailers is aan een heropleving toe. De eerste generatie van eind de jaren tachtig was immers wel licht, maar de constructie was ook te licht en bovendien werden de trailers ingezet voor transporten waarvoor ze niet bedoeld waren, zoals ferryverkeer. Dat betekende onder meer het terugtrekken van de eerste Super Light van Van Hool die op Trailer was voorgesteld.

Eigenlijk is het heel logisch. Het maximumgewicht van een combinatie is door de wet beperkt. Als we daar het gewicht van de trekker en oplegger aftrekken krijgen we het netto laadvermogen. Hoe groter dat is, hoe meer betalende lading er in één keer kan meegenomen worden. Maar het lichter maken van een oplegger heeft onvermijdelijk een prijs. Zo’n oplegger heeft bijna nooit de sterkte van een standaardproduct, dus de ‘light’ opleggers zijn niet voor alle typen van transport geschikt. Enkel Berger, die met lichtgewicht trailers actief is sinds het begin van de negentiger jaren, lijkt de formule gevonden te hebben om licht en robuust te combineren en biedt van de lichtgewicht Ecotrailer dan ook versies aan geschikt voor coilvervoer of ferryverkeer.

Specialisatie in licht transportmaterieel

Hoewel alle constructeurs wel lichtgewicht opleggers aanbieden, is er zoals reeds gezegd één Europese constructeur die zich volledig toelegt op dit soort materieel en dat is het Oostenrijkse Berger. Binnen het gamma Berger Ecotrail kan de constructeur een 3-assige schuifzeiltrailer aanbieden met een eigengewicht van amper 4.745 kg, voor een combinatiegewicht van 35 ton (technisch 39 ton). Dat levert dus een laadvermogen op van 30.255 kg (technisch 34.225 kg). Vergelijken we dat even met de andere lichtgewicht aanbiedingen op de markt dan zien we voor een gelijkaardige oplegger een eigengewicht vanaf 4.822 voor de Kögel Light Plus, vanaf 5.630 kg voor de Krone Profi Liner Ultra en 4.975 kg voor de Schmitz Cargobull S.CS Universal X-Light Smart. Ten opzichte van een standaard schuifzeiltrailer wordt dus gemakkelijk één ton aan laadvermogen gewonnen. Fliegl opteert voor nog een andere aanpak, namelijk het gebruik van een 2-assige trailer, om gewicht uit te sparen. Per rit één ton meer kunnen meenemen, betekent één ton extra aan betalende lading en op die manier wordt de meerprijs van dit soort trailers snel terugverdiend. Voor het milieu houdt dat ook in dat er minder ritten nodig zijn voor eenzelfde hoeveelheid lading en dat betekent minder verbruik en minder uitstoot.

Naast bedrijven als Fetrans, Alders Transport, Magetra en Vincent en zet ook Jacobs Transport met succes trailers in van Berger. “Wij gebruiken van Berger de schuifzeiltrailers met coilgoten voor het vervoer van staalrollen.”, verklaart Bart Tilmans van het bedrijf Jacobs Transport in Genk. “Wij krijgen van de klanten vaak het verzoek zwaardere staalrollen mee te nemen en dat kan met deze Berger opleggers. Door hun robuuste én lichte constructie kunnen we dus per rit een zwaardere lading meenemen en dus ritten uitsparen.”

Het recept van een ‘light’

Om tot een lichter eigengewicht te komen gebruiken de meeste constructeurs allemaal hetzelfde recept. Ze gaan uit van een specifiek ontworpen chassis met perforaties, opgebouwd uit lichtgewicht fijnkorrelig staal met hoge treksterkte. Daarnaast worden componenten zoals de velgen, steunpoten, luchttanks, hoeksteunen en elementen van de opbouw in aluminium uitgevoerd en is de vloer meestal een gelijmde constructie. Bij Berger is de aanpak anders, daar wordt vertrokken van een op lichtgewicht georiënteerd chassis uit speciaal staal (Tata Ympress S700MC). Een bijzonder highlight in het design van de trailer zijn de twee chassisliggers. De 13,6-meter lange componenten zijn ontworpen voor een bijzonder slanke vorm met uitsparingen in de vorm van Reuleaux driehoeken, voor verdere gewichtsbesparing, gecombineerd met een grote stijfheid. Bovendien gebruikt BergerEcotrail Ympress S700MC staal voor een design dat enkel holle, U-vormige en Z-vormige profielen omvat. Dat verhindert insluiting van water en zorgt voor een excellente roestbescherming. Zij gebruiken ook veel minder aluminium onderdelen om gewicht te sparen, maar lichtgewicht onderdelen in speciale staalsoorten. Een studie heeft aangetoond dat het gewicht aan lading dankzij de lichtgewicht constructie toeneemt tot 28 ton. Dat betekent zo’n 7 % minder ritten voor dezelfde lading. Tegelijkertijd daalt het brandstofverbruik bij deels beladen of lege ritten, zodat de totale besparingen kunnen oplopen tot gemiddeld 6,1 %.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo