Telematica en software: niet langer kiezen tussen omzet en winst

Met een economie die zelden zo veerkrachtig was, zijn de meeste transporteurs in staat hun klanten (enigszins) te selecteren. Hoe kan je in deze context de elektronische marktplaatsen en de verschillende softwareprogramma’s die steeds meer met elkaar verbonden zijn, in je voordeel gebruiken?

Zeg niet meer ‘vrachtbeurzen’, maar ‘marktplaatsen’. De eerste term verwijst naar het einde van de 20e eeuw en dekt niet langer de verscheidenheid aan handelsrelaties die de huidige marktplaatsen mogelijk maken.

Prospectiemiddel

“Tegenwoordig volstaat het niet langer om een platform aan te bieden waar vraag en aanbod elkaar vinden. We moeten beter inspelen op de reële behoeften van de transporteur door een veilige digitale werkomgeving te creëren waar men snel en interactief de ladingen (voor de verlader) en de voertuigen (voor de transporteur) kan optimaliseren”, zegt Mario Taets, CEO van Webtrans.

Een aantal van deze marktplaatsen (Teleroute, Timocom enz.) bestonden al ten tijde van de vrachtbeurzen en hebben zichzelf de afgelopen jaren heruitgevonden, onder meer onder druk van aanbestedingsplatformen en nieuwe 100% digitale spelers op de ‘spotmarkt’. De positionering is daar anders. “Het gebruik van een marktplaats biedt veel meer dan het optimaliseren van lege kilometers”, legt Gwendydd Beaumont, communicatiemanager bij Upply, uit. “Een kleine of middelgrote transporteur die op onze marktplaats is geregistreerd, heeft rechtstreeks toegang tot nieuwe prospects, waaronder grote verladers. Wanneer hij de vracht vindt die hem interesseert, kan hij rechtstreeks contact leggen met de opdrachtgever. De prospectiekosten worden op die manier tot een minimum beperkt.”

Het enige aspect dat deze platformen niet voor hun rekening nemen, is het onderhandelen over de prijs. Uiteindelijk is dit wat hen onderscheidt van een expediteur of een digitale makelaar die een vergoeding ontvangt om op te treden als tussenpersoon tussen de verlader en de vervoerder. Een voorbeeld van zo’n digitale makelaar is Saloodo, maar dit is een platform dat door DHL Deutsche Post werd gecreëerd.

Dit betekent niet dat het platform zelf geen prijsgegevens verzamelt. Upply, bijvoorbeeld, heeft er zelfs een specialiteit van gemaakt en biedt regelmatig een analyse van de vervoerstarieven (heen en terug) tussen de belangrijkste Europese vervoersknooppunten. In dit geval worden de gegevens versleuteld en anoniem gemaakt.

Terugkomend op de kernactiviteit van de marktplaatsen, moet dit een aanvulling blijven voor het transportbedrijf. Zelfs de platformen zijn het erover eens, zoals Veronica Rodriguez (Head of Brand bij Alpega Group) uitlegt: “Onze platformen zijn niet ontworpen om de volledige transportactiviteit van een bedrijf te beheren. Het is een aanvulling op aanbestedingsplatformen en directe commerciële prospectie. Indien men al zijn activiteiten op een marktplaats zou baseren, zou dit betekenen dat men geen commerciële structuur en directe klanten heeft, wat een bron van instabiliteit op de markt kan zijn.”

Een beveiligde omgeving

De meest geavanceerde marktplaatsen hebben ook twee diensten ontwikkeld die zeer nuttig zijn voor transporteurs. Enerzijds gaat het (zoals Mario Taets al aangaf) om het creëren van een veilige omgeving. “Zonder beveiliging heeft het begrip samenwerking geen zin”, zegt Veronica Rodriguez. Alpega heeft daarom, net als de andere serieuze spelers, screeningtools uitgewerkt voor nieuwe deelnemers aan zijn Teleroute, Wtransnet en 123Cargo platformen. Upply controleert ook de solvabiliteit van alle opdrachtgevers via Altarès / Dun & Bradstreet.

Bij Webtrans gaan de controles zelfs nog verder, zo legt Mario Taets uit: “Wij staan in contact met alle ministeries in Europa en kunnen op elk moment nagaan of een bepaald kenteken bijvoorbeeld gelinkt is aan het bedrijf dat op de marktplaats geregistreerd is. Wij verstrekken deze bevestiging op verzoek.” De informatie is vooral van belang voor verladers, maar beperkt ook het misbruik van onderaanneming en bestrijdt daarmee indirect de ‘race to the bottom’ waarvan elektronische marktplaatsen soms worden beschuldigd.

Deze diensten zijn bijzonder nuttig voor kleine transportbedrijven, die zich gewoonlijk geen kredietverzekering kunnen veroorloven. Timocom en Teleroute bieden deze dienst op vraag aan, maar bij Webtrans bijvoorbeeld kunnen transportbedrijven zich zelfs abonneren op een regelmatige monitoring van hun opdrachtgevers.

Voor wie nog een stap verder wil gaan, hebben de marktplaatsen gegarandeerde betalingsdiensten ontwikkeld. “We laten de verladers betalen zodra ze het transport boeken. Hierdoor kunnen vervoerders drie dagen na levering reeds worden betaald”, zegt Upply.

Alpega biedt dit soort diensten ook aan voor Teleroute. Dit is een klassieke factoringoplossing die betaling binnen twee dagen na uitgifte van de factuur garandeert. Teleroute Fast Payment is momenteel beschikbaar voor Belgische, Nederlandse en Spaanse transporteurs en voor vracht die wordt verhandeld met Franse, Spaanse en Benelux-klanten. Verwacht wordt dat het aanbod tot andere Europese landen zal worden uitgebreid. Bij Webtrans wordt deze dienst aangeboden tegen een vaste kostprijs per factuur.

Binnenkort AI  

Het principe om vraag en aanbod op de ‘spotmarkt’ op elkaar af te stemmen, blijft redelijk ambachtelijk zolang de vervoerder gewoon een retourvrachtaanbod identificeert dat hem interesseert en de vervoersovereenkomst op min of meer gedigitaliseerde wijze sluit.

De marktplaatsen werken daarom steeds meer met een ERP-systeem en evolueren naar tools die alle functies downstream van de vervoersovereenkomst integreren, van het beheer van elektronische CMR’s tot facturatie en track & trace. Daarmee begeven zij zich op het terrein dat voorheen was voorbehouden aan het Transport Management System (TMS).

In een volgende fase zullen kunstmatige intelligentie (AI) en technologieën zoals blockchain hun intrede doen: het systeem zal detecteren welke retourvracht het best combineert met elk voertuig op basis van andere ladingen, tijdstippen en laad/loslocaties, extra kilometers en zelfs de rijtijden van de chauffeur (Webtrans werkt op dit vlak aan een partnership met VDO-Continental). Maar daarvoor zal de vervoerder al zijn data aan het platform moeten ‘toevertrouwen’. Wat wellicht zijn omzet en winstmarge ten goede zal komen, zal hem dus een stuk onafhankelijkheid kosten.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo