Regeneratie, reconversie en recyclage: Renault Trucks steunt op deze drie pijlers om het principe van de circulaire economie te promoten… en om in te spelen op de dringende behoefte aan bepaalde types tweedehandsvrachtwagens in Europa.
Sinds vier jaar ontwikkelt Renault Trucks een nieuwe benadering van de circulaire economie met twee sterke ambities: de kwaliteit en duurzaamheid van zijn vrachtwagens garanderen en zijn eigen koolstofuitstoot verminderen. Deze aanpak berust op drie pijlers: de voertuigen na drie of vier jaar regenereren en uitrusten met de nieuwste software zodat de eigenaars ze nog drie jaar en meer dan een miljoen kilometer kunnen gebruiken, de tweedehandsvrachtwagens ombouwen voor een nieuwe bestemming (trekkers worden dan bakwagens of bouwvoertuigen) en zoveel mogelijk onderdelen recycleren, die opnieuw in het aftersalescircuit worden gebracht. Deze inspanningen lijken vruchten af te werpen, aangezien elk jaar 500 vrachtwagens in de Used Trucks Factory worden omgebouwd. In 2021 bereikte het percentage geregenereerde of omgebouwde vrachtwagens 6% van de door Renault Trucks verkochte tweedehands vrachtwagens. Volgens Renault Trucks maakt deze toepassing van het principe van de kringloopeconomie het mogelijk de CO2-uitstoot met 14,4 ton per omgebouwd voertuig te verminderen.