transport media logo

Brandstof: geen reëel economisch alternatief voor diesel

Verscheidene vervoerders hebben de afgelopen dagen contact opgenomen met de redactie om te vernemen of HVO-biodiesel een economisch alternatief is voor diesel, waarvan de prijs sinds het begin van het jaar de pan uit is gerezen. Uit een analyse van de prijstrend van de afgelopen 15 maanden blijkt dat dit niet het geval is.

Op 1 januari 2021 kostte B7-diesel 1,39 euro per liter en HVO 2,09 euro per liter, d.w.z. 50% duurder. Sindsdien is de meerkost van HVO gestaag gestegen, tot 91% op 29 januari. Sindsdien is de toeslag licht gedaald tot 78%, maar door de laatste verhoging van de dieselprijs op 12 maart is hij gedaald tot 54%. De meerkost is echter in vijftien maanden nooit lager geweest dan 47%.

De situatie met LNG is enigszins anders. Op 1 januari 2021 kostte een kilo vloeibaar aardgas 0,97 euro, dat was 30,5% minder dan een liter diesel. De prijs van LNG bleef stabiel tot 29 juli, toen het 40% goedkoper was dan een liter diesel. Sindsdien is de prijs in etappes gestegen tot hij op 1 januari 2022 € 2,74 bedroeg. Op dat moment was een kilo LNG 58% duurder dan een liter diesel. Sindsdien is het weer wat rustiger geworden, met een daling van 59 cent op 2 februari. Op 12 maart had LNG opnieuw een voorsprong van 6% genomen op diesel.

Het enige alternatief op dit moment is CNG dat door bepaalde landbouwers ter plaatse wordt geproduceerd en gedistribueerd. Een boer in Viroinval verkoopt momenteel zijn kilo 100% hernieuwbare CNG voor 1,80 euro… maar dit is uiteraard zeer plaatselijk.

Twee maatregelen die elkaar in evenwicht houden?

Het is uiteraard onmogelijk voorspellingen te doen over de toekomstige ontwikkeling van de prijs van de drie belangrijkste brandstoffen, behalve via een algemene verlaging van de accijnzen en/of de BTW die in de komende dagen zou moeten worden aangekondigd. Indien voor een accijnsverlaging wordt gekozen, zullen diesel en HVO automatisch aantrekkelijker worden dan LNG. Een ander element waarmee rekening moet worden gehouden is de geleidelijke afschaffing van het voordeel dat de vervoerders genieten via de professionele diesel. Hoe meer deze terugbetaling wordt verlaagd (en volgens onze informatie zal dit binnenkort gebeuren), hoe meer LNG weer in het voordeel zal zijn ten opzichte van diesel en HVO (aangezien deze biodiesel op dit punt aan dezelfde regeling is onderworpen als fossiele diesel).

Het valt nog te bezien in hoeverre deze twee factoren elkaar in evenwicht zullen houden, maar één ding lijkt zeker: de omstandigheden zijn niet rijp om de post “brandstof” binnenkort in de kostprijsberekening te laten dalen.

De redactie dankt Gert Snel (Snel Logistic Solutions) voor het verstrekken van een volledige prijsgeschiedenis van de drie brandstoffen.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.