Nieuwe studie: “Efficiëntere slot booking bespaart transporteurs tot 16 werkuren per dag”

De invoering van ’time slots’ voor de behandeling van vrachtwagens is niet per se een remedie tegen tijdverlies bij het behandelen van vrachtwagens in distributiecentra, blijkt uit een nieuwe studie van Universiteit Antwerpen, Artesis Plantijn Hogeschool en VIL. Efficiënter plannen kan een gemiddelde transporteur uren arbeidstijd besparen. 

Vrachtwagens in distributiecentra (DC’s) worden meestal op een van de volgende manieren behandeld: ofwel wordt er gewerkt volgens het principe “wie het eerst komt, het eerst maalt”, ofwel wordt er gewerkt met tijdsloten. Bij de eerste methode ontstaat tijdverlies als gevolg van onverwachte wachttijden, terwijl de tweede methode minder tijdverlies zou moeten opleveren omdat er meer tijd wordt besteed aan de planning vooraf. In de realiteit zorgen ad-hocwijzigingen ervoor dat van die planning weinig overblijft en er dus toch moet worden gewerkt volgens het principe “wie eerst komt, eerst maalt.” Het gebruik van tijdsslots levert dus niet de verwachte tijdwinst op. De onderzoekers van UA, AP en VIL onderzochten de situatie in drie distributiecentra en vijf truckingbedrijven om na te gaan waarom de tijdsslots in de praktijk zulke tegenvallende tijdswinsten opleveren.

De tekortkoming is te wijten aan de incompatibiliteit van de verschillende ICT-systemen die in gebruik zijn voor het boeken van slots in verschillende DC’s en de verscheidenheid aan regels waaraan moet worden voldaan bij het omboeken van slots. Als follow-up stelt dit onderzoek een overkoepelende oplossing voor die gedefinieerd wordt als een Dynamisch Slotboeking Systeem (DSS) dat deze problemen kan oplossen. Het conceptuele ontwerp van een DSS dat wordt voorgesteld maakt gebruik van gegevens en algoritmen om te anticiperen op ad-hocwijzigingen. Dit DSS dicht de kloof tussen de gefragmenteerde informatie die beschikbaar is bij DC’s voor het gebruik van slots, de planning van vrachtwagenbedrijven, real-time databanken over tijdvertragingen en de operationele planningsbehoeften. Vervoerders van gemiddelde grootte, met gemiddeld 75 vrachtwagens, kunnen volgens de onderzoekers  tussen 885 en 992 minuten (of 14 à 16 werkuren) per dag besparen dankzij de automatische herschikking van vrachtwagens die momenteel vroeger of later aankomen dan de geplande slots. Bovendien kunnen DC’s die 72 vrachtwagens per dag afhandelen, voor vrachtwagens die later aankomen dan de geplande slots, dagelijks ongeveer 50 min. aan arbeid besparen. Deze arbeid wordt momenteel gebruikt voor de manuele opvolging van de planning en voor de verwerking van ad-hocwijzigingen.

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo