Scania werkt momenteel aan een project om samen met de Amerikaanse motorenbouwer Cummins Inc. twintig elektrische trucks met brandstofcellen te ontwikkelen die op groene waterstof zullen rijden in het kader van het HyTrucks-project, een initiatief van Port of Rotterdam en Air Liquide.
De brandstofcel-elektrische trucks zullen worden gebouwd op Scania’s batterij-elektrisch voertuigplatform en gebruikmaken van Cummins’ PEM-brandstofcelsystemen. Zodra Cummins de brandstofcellen in de vrachtwagens heeft ingebouwd, zullen de 20 vrachtwagens in 2024 aan HyTrucks worden geleverd, een gezamenlijk opgezet initiatiefproject in Nederland dat door Air Liquide en het Havenbedrijf Rotterdam wordt geleid.
Het HyTrucks-project stelt Scania in staat nog meer te leren over hoe brandstofcelsystemen moeten worden geïnstalleerd, de operaties en wat klanten ervaren. Scania blijft immers focussen op batterij-elektrische trucks, maar wil ook de eisen van zijn klanten tegemoet komen. “We zijn duidelijk geweest dat batterij-elektrisch voor ons het belangrijkste spoor is voor alle toepassingen. Dat gezegd zijnde, staan we open voor wat onze klanten willen, ook met betrekking tot andere oplossingen, zoals waterstof,” zegt Fredrik Allard, hoofd E-mobility bij Scania. “In sommige operaties en regio’s waar batterij-elektrische voertuigen niet optimaal zijn, zien we dat brandstofcel-elektrische voertuigen zullen worden gebruikt. We houden een nauwe dialoog met onze klanten over wat het beste is voor zowel hun totale operationele economie als onze planeet.”
De constructeur beseft dat in de strijd om een snelle decarbonisatie van het wegtransport alle pistes onderzocht moeten worden. Waterstof heeft daarin een rol te spelen voor die contexten waarin batterij-elektrische oplossingen minder voor de hand liggen.