Port of Antwerp-Bruges houdt stand in eerste jaarhelft, maar containers krijgen klappen

De totale goederenoverslag van Port of Antwerp-Bruges bedroeg in de eerste zes maanden van dit jaar 147,2 miljoen ton, een stijging van 1,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers die het Havenbedrijf vanochtend vrijgeeft. Ondanks de geopolitieke context dus een lichte groei voor de nieuwbakken fusiehaven, al boert het containersegment stevig achteruit door de aanhoudende congestie. De Europese opbouw aan fossiele energiereserves geef de steenkool- en LNG-overslag een boost. 

De containeroverslag daalt met 9,8% in ton en met 6,2% in TEU vergeleken met een sterke eerste jaarhelft in 2021. De containervaart heeft te kampen met disrupties, vertragingen en hoge importvolumes. Bovendien daalde de overslag van containers gerelateerd aan Rusland met 39% omwille van het conflict in Oekraïne.

Conventioneel stukgoed groeit in de eerste jaarhelft sterk met 22% ten opzichte van dezelfde periode in 2021 en noteert de hoogste overslagvolume sinds 2011. Voornaamste oorzaak hierbij is de toegenomen import van staal, de belangrijkste goederengroep binnen dit segment. Op de import van staal uit Rusland staan sancties, maar de staalvolumes komen nu van elders. Ook de andere productgroepen zoals hout, plaatmateriaal en fruit tekenen groei op.

De roll-on/roll-off trafieken kennen een stijging van 8,9%. Dat is een opsteker voor dit segment, dat historisch vooral in Zeebrugge van belang is. Belangrijke groei is er voor de trafieken op het Verenigd Koninkrijk en Ierland, die respectievelijk met 3,8 miljoen ton en 0,6 miljoen ton een groei optekenen van 6,8% en 47% ten opzichte van de eerste zes maanden van 2021. Het aantal nieuwe en tweedehandswagens vertoont een lichte groei van 2,5% en 1,7%. Het aantal vrachtwagens daalt wel met 19%.

Het droge-bulksegment groeit met 17,6%. Meststoffen kenden, na een sterk 2021, een verlies in overslag (-15,4%), grotendeels het gevolg van de sancties ingesteld tegen Rusland. Ook de overslag van zand, grind, non-ferro ertsen en schroot noteert na 6 maanden verlies. Terwijl er in 2021 slechts 933.000 ton kolen werd behandeld, bedraagt de overslag na 6 maanden in 2022 al 1,56 miljoen ton omwille van de sterk gestegen gasprijzen en verminderde toevoer van gas vanuit Rusland.

Binnen het segment vloeibare bulk (+16,%), is er uitgesproken groei bij benzine, nafta en energiegassen. Hoewel de overslag van diesel en stookolie sinds 2019 gestaag daalde, groeit deze in de eerste 6 maanden van dit jaar met 10,4%. Ook de overslag van overige oliederivaten en chemicaliën groeit met respectievelijk 9,9% en 12,3%. Met een overslag van 8,4 miljoen ton, is de belangrijkste groei ​ voor LNG (+55,3%), omdat, naast de transhipmentfunctie van de LNG-terminal, de Europese landen nu ook volop bezig zijn met het aanvullen van gasvoorraden in aanloop naar volgende winter.

In het eerste halfjaar van 2022 verwelkomde Zeebrugge 64 cruiseschepen, met april en mei als topmaanden met telkens 15 schepen. De gemiddelde passagierscapaciteit draait inmiddels rond 65% procent en gaat duidelijk in stijgende lijn. De verwachting is dat tegen medio 2022 de globale cruisevloot opnieuw volledig operationeel is.

De bestuurders van de nieuwbakken fusiehaven zien in de voor deze omstandigheden gunstige cijfers een bewijs dat fuseren de juiste keuze was.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo