AFIR: vier letters voor alternatieve netwerken

Normaliter worden eind 2022 de onderhandelingen afgerond omtrent AFIR. Deze toekomstige Europese wetgeving vormt de hoeksteen voor het koolstofvrij maken van het wegtransport, want ze zal de lidstaten bindende regels opleggen op het gebied van herlaadinfrastructuur en waterstoftankstations.

AFIR staat voor Alternative Fuels Infrastructure Regulation. De doelstelling van deze Europese wetgeving is vast te leggen hoeveel laadstations en tankplaatsen voor waterstof er nodig zijn om mobiliteit zonder vervuiling mogelijk te maken in Europa.

Strakke timing

De AFIR-reglementering vormt het onderwerp uit van intens gelobby vanwege de verschillende betrokken industrieën, die ieder voor zich het meeste voordeel willen behalen voor de eigen organisatie. Meerdere groepen lijken overigens akkoord om te stellen dat het voorstel dat op tafel werd gelegd door de Commissie lang niet ambitieus genoeg is en onvoldoende inspeelt op de toekomstige verkoop van zero-emissievrachtwagens. Die analyse wordt trouwens gedeeld door zowel de constructeurs van bedrijfsvoertuigen (ACEA), als de milieulobby (Transport & Environment) en de logistieke sector (European Clean Trucking Alliance, waarvan we de blog kunnen lezen aan het einde van dit magazine, en de IRU).

Eens de onderhandelingen met drie partijen (Commissie, Parlement en Raad) in een finaal akkoord uitmonden, zal iedere lidstaat exact weten hoeveel stations en laadplaatsen hij zal moeten (laten) installeren op zijn grondgebied. De timing wordt strak, want de eerste deadline volgt al amper drie jaar later. In België wordt de zaak nog gecompliceerder omdat het de gewesten zijn die hun deel van de Europese wetgeving zullen moeten uitvoeren, onder meer door nieuwe offertes voor het exploiteren van de autosnelwegrustplaatsen. De tijd vliegt…

Het voorstel van de Commissie

Laadpunten voor vrachtwagens

  • Centraal trans-Europees netwerk (TEN-T): een pool met tenminste 5 MW oplaadvermogen om de 60 km tegen 2025, 6,5 MW tegen 2030;
  • Volledig trans-Europees netwerk: een pool van tenminste 3 MW om de 100 km tegen 2030, 5 MW tegen 2035;
  • Netwerk van stedelijke knooppunten TEN-T (er zijn er momenteel 424 in Europa): 1,2 MW per stadscentrum in 2025 en 3,5 MW in 2030;
  • Beveiligde parkings: tenminste twee laadplaatsen van minstens 100 kW vanaf 2025 en tenminste vijf tegen 2030;
  • Elke logistieke hub en iedere terminal uitrusten met (semi-openbare) laadplaatsen met gelijkstroom tegen 2025.

 

Tankstations voor waterstof

  • Dekking van het centrale trans-Europese netwerk tegen 2027 en het volledige trans-Europese netwerk tegen 2030. Maximum 150 km tussen de stations;
  • Een station per stedelijk knooppunt tegen 2030.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo