De politieke uitdagingen van het najaar: de professionele diesel

Het nieuwe politieke seizoen wordt net zo heet als het klimaat van deze zomer en verschillende kwesties zullen (opnieuw) op de tafel van de verschillende politieke autoriteiten in België worden gelegd. Bovenaan de lijst staat professionele diesel.

Ter herinnering: de federale regering heeft besloten het belastingvoordeel dat wegvervoerders genieten voor beroepsdiesel geleidelijk af te schaffen. Toen dit in november 2021 werd aangekondigd, waren de beroepsfederaties “half opgelucht”, aangezien er grote vrees bestond dat deze bijzondere belastingregeling gewoon zou worden afgeschaft. De regering had beloofd de vermindering van de inzameling te beperken tot twee keer 0,02 euro/l in 2022 en 2023. Dit is precies wat er gebeurde op 1 januari 2022, toen het bedrag van de terugvorderbare accijns daalde van 247,6158 euro/1000 liter tot 226,9716 euro/1000 liter. Toen het accijnsbedrag op 19 maart van dit jaar met 144,6282 euro/1000 liter werd verlaagd, daalde ook het bedrag aan terug te vorderen accijns met hetzelfde bedrag.

Ondanks een lichte verbetering in het midden van de zomer blijft de voortdurende stijging van de brandstofprijzen zorgen baren bij de transportbedrijven. Als gevolg daarvan hebben de drie beroepsfederaties nieuwe stappen ondernomen bij de minister van Financiën. Er liggen verschillende pistes op tafel: het schrappen van de maatregel die op 1 januari 2022 in werking is getreden of een nieuwe maatregel die erin zou bestaan het bedrag van de accijns te verlagen tot het door Europa opgelegde minimum, wat een extra terugvorderbaar bedrag van 22,5428 EUR / 1000 liter zou betekenen.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo