Ontwikkeling banden: voetafdruk verzoenen met veiligheid

Technische ontwikkelingen in de productie en omgang met banden, kunnen niet los gezien worden van de steeds strenger wordende eisen op het vlak van CO2-uitstoot. De voorbije jaren werden heel wat stappen gezet, toch is de geboekte vooruitgang waardeloos als men de aandacht voor de bandenspanning niet aanscherpt.

Bij Michelin gaat men er prat op dat de moderne generatie een besparing van de kilometerkost tot 40% kan realiseren. Er kan ook een besparing van 70% van de grondstoffen vereist voor de bandenproductie gerealiseerd worden. Dit gebeurt door het behandelen van banden die op het einde van hun levensduur gekomen zijn. Deze ingrepen zorgen ervoor dat ze tot drie keer opnieuw gebruikt kunnen worden.

Mix van prioriteiten

“Er zijn de voorbije jaren heel wat technische oplossingen gerealiseerd”, legt Benjamin Moens, Fleet Manager BeLux bij Goodyear, uit. “Vroeger waren er banden die voornamelijk op kilometers gericht waren. Andere reeksen legden dan weer de focus op het verbruik en CO2. Vandaag merk je een mix van de twee pistes, wat nieuw is. Dit leidt tot een efficiënter gebruik, maar ook in een daling van de gebruikte aantallen banden.”

Het rijden met de juiste bandenspanning blijft een belangrijk element in het onder controle houden van het verbruik. Dit was vroeger niet anders dan vandaag, alleen beschikt men over een aantal technische mogelijkheden die in het verleden niet voorhanden waren. “Het begint bij de bewustwording. Tijdens de controles die we uitvoeren merken we dat er op dat vlak nog werk aan de winkel is”, legt Benjamin Moens uit.

“De Tyre Pressure Monitoring systemen raken steeds beter ingeburgerd”, vervolgt Moens. “En eigenlijk moet je die in een bredere trend van toegenomen connectiviteit zien. Er wordt informatie verzameld, waar dan verschillende instanties kennis van kunnen nemen. Men wil ook steeds meer de dingen in één systeem verzameld zien.

Er stelt zich wel een moeilijkheid rond de Europese wetgeving. Deze stelt dat deze banden- en andere informatie door de chauffeur al zittend moet kunnen worden waargenomen. Maar mag dit via een app op zijn telefoon, of via een display in de cabine? Er bestaat thans een grote onduidelijkheid hierover en iedereen kijkt elkaar wat aan.”

“Meten is weten, maar ook vooral anticiperen”, besluit Benjamin Moens. “Het monitoren van niet enkel de bandenspanning wat lekken kan rapporteren, maar ook de slijtage van banden kan heel wat problemen vermijden. En uiteraard een gunstige weerslag hebben op de CO2-uitstoot. Daar blijven wij op inzetten: zo veel mogelijk informatie tijdig bij de juiste partijen krijgen, en dat laatste kan zowel de chauffeur, transportbedrijf als garage zijn.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo