Nikola opent de orderboeken voor de Tre BEV

Naast het prototype van de Tre FCEV toont Nikola in Hannover de serieversie van zijn elektrisch aangedreven Tre-tractor. De Tre BEV kan nu al als 4×2 trekker worden besteld.

De Nikola Tre BEV, gebaseerd op een Iveco s-Way, maakt gebruik van een door FPT Industrial geleverde aandrijfas die een continu vermogen van 480 kW levert. Met een wielbasis van 4021 mm heeft hij negen batterijen aan bopord met een totale capaciteit van 738 kWh. Volgens Nikola kan de Tre BEV tot 530 km afleggen zonder op te laden. Het oplaadvermogen is 350 kW, wat betekent dat hij in ongeveer 100 minuten van 0 naar 80 procent lading kan gaan. Twee pre-productie exemplaren van de Tre BEV zijn al in gebruik in de haven van Hamburg. Binnenin verschilt het dashboard sterk van dat van een Iveco S-Way, met digitale displays en vooral een enorm touchscreen rechts van de chauffeur dat onder meer het infotainmentsysteem en de navigatiefuncties bedient. Dit is een Nikola-specifieke ontwikkeling.

Waterstofversie voor 2024

Naast de elektrische versie toont Nikola ook de bètaversie van zijn toekomstige vrachtwagen op waterstof. Hierover is weinig informatie vrijgegeven, behalve dat de Tre FCEV een bereik van 800 kilometer zal hebben met een motor van 625 pk en dat 50% van de onderdelen gemeenschappelijk zijn met de Tre BEV. Uiterlijk is het verschil tussen de twee voertuigen echter opvallend: de Tre FCEV wordt momenteel gepresenteerd als een 6×2 trekker met een wielbasis van 3932 mm. De cabine is naar voren toe verlengd (om enorme radiatoren voor de koeling te herbergen). De brandstofcellen bevinden zich aan de achterzijde van de cabine, maar het voertuig zou moeten profiteren van de flexibiliteit van de Europese regelgeving om conventionele opleggers van 13,6 m legaal te trekken.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo