Hoe ga je als truckchauffeur om met agressie in het verkeer? In het kader van de verplichte nascholing (code 95) namen de chauffeurs van Snel Logistic Solutions deel aan de nieuwe opleiding van nxtpro.
Om hun vakbekwaamheid aan te scherpen, dienen vrachtwagenchauffeurs elke vijf jaar een serie opleidingen te volgen, de zogenaamde code 95. “Nascholing wordt soms ervaren als een saaie activiteit. Door te innoveren met deze nieuwe opleiding ‘Omgaan met agressie voor chauffeurs’ kunnen we de cursus aantrekkelijker maken voor de chauffeurs”, zegt Wim De Keyser, opleidingsexpert transport bij nxtpro.
Conflict vermijden
Voor de opleiding schakelde nxtpro hun trainer Grieko Verschelde in die voordien 27 jaar aan de slag was bij Defensie. “Via deze cursus geven we deelnemers handvaten om conflict te vermijden. Door interactieve praktijkoefeningen leren ze hoe ze afstand kunnen creëren, communiceren, ontmijnen, de-escaleren. En hoe ze indien nodig, wettelijk en proportioneel moeten reageren om uiteindelijk zichzelf in veiligheid te brengen.”
Medewerkers als belangrijkste kapitaal
Snel Logistic Solutions uit Deinze koos voor deze innovatieve maatopleiding binnen het code 95 aanbod. “De afgelopen jaren kwam ons bedrijf weinig of niet in aanraking met agressie. We proberen lastige situaties zo veel mogelijk te vermijden. Toch zijn we er ons absoluut bewust van dat het maar een kwestie van tijd is voor we af te rekenen krijgen met agressie.” De transporteur ervaarde de activiteit voor zijn chauffeurs ook als een inspirerende teambuildingactiviteit. “Precies hierom stond ik erop om de opleiding ook zelf te volgen.”
Ongeveer 30 medewerkers van Snel volgden de opleiding. “Dat is maar het begin. Ons bedrijf heeft meer dan 250 chauffeurs in dienst en elk van hen zal een sessie volgen, in het Nederlands of het Frans”, aldus Gert Snel. “Transport is een mensenbusiness. Onze medewerkers zijn ons belangrijkste kapitaal. Dit was veruit de beste vorming die we ooit volgden.”
Zetes, een specialist in oplossingen voor supply chain optimalisatie, heeft een belang van 50% verworven in het Deense Robotize, dat AMR’s of autonome mobiele robots aanbiedt. Zetes robotiseert dus en de Deense producten zijn nu beschikbaar via zijn netwerk. Robotize ontwerpt en produceert autonome mobiele robots (AMR’s) voor geautomatiseerd intern transport in fabrieken en magazijnen. […]
2024 was een mooi jaar voor Ford Pro, met heel wat lanceringen en een mooie prestatie, met het hoogste marktaandeel ooit in België en een tweede plek in de inschrijvingen. 2025 moet het jaar van de bevestiging worden, met nieuwe producten en diensten, heuglijke verjaardagen… en misschien ook het Belgische marktleiderschap? Al 10 jaar lang […]
De transportsector staat onder druk door de schommelende brandstofprijzen. Amanda Rasch, Managing Director van DKV Mobility in de Benelux, legt uit: “Door over te stappen naar duurzamere opties zoals elektrische en hybride voertuigen, en het gebruik van alternatieve brandstoffen zoals waterstof, zien we prijsfluctuaties, omdat de sector zich continu moet aanpassen”. Actief monitoren van brandstofprijzen […]
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.