Coca-Cola zet 30 elektrische trucks in

Coca-Cola Europacific Partners doet lokale leveringen voortaan met 30 elektrische trucks van Renault Trucks. De eerste vier beginnen te rijden in de regio Antwerpen. De regios Gent en Luik volgen later.

Dit is simpelweg de grootste bestelling ooit van een Belgische vloot voor elektrische vrachtwagens. CCEP zal zijn ‘laatste kilometer’-leveringen aan lokale klanten in België voortaan doen met 30 elektrische trucks. Dat is een vijfde van zijn vrachtwagen-vloot. Vanaf vandaag zullen de eerste vier Renault Trucks D en D Wide E-Tech al rijden vanuit de fabriek in Wilrijk en de komende maanden zullen er telkens meer vrachtwagens bijkomen voor de andere productie- en distributiesites van Gent en Chaudfontaine.

“De meeste van onze leveringen gebeuren heel lokaal aan supermarkten en bedrijven rondom onze sites, op routes van gemiddeld 150 km per dag. Hiervoor kunnen we dus perfect overschakelen op elektrische voertuigen”, aldus An Vermeulen, VP & Country Director bij Coca-Cola Europacific Partners Belux. De Renault Trucks E-Tech kan ongeveer 200 kilometers per dag afleggen. “We analyseerden nauwgezet de logistieke data van Coca-Cola, maakten realistische simulaties van de routes en deden reële testen waarbij we rekening hielden met het energieverbruik én het comfort en de veiligheid van de bestuurders”, legt Siegfried Van Brabandt, algemeen directeur van Renault Trucks Belux uit.

De nieuwe elektrische trucks kunnen ongeveer 40% van de huidige leveringsroutes van de lokale CCEP-sites voor hun rekening nemen, maar dit jaar zijn slechts een eerste stap voor CCEP. “We zullen stap voor stap blijven opschalen naar een duurzamer vrachtwagenpark. Hiervoor volgen we nauwgezet verdere ontwikkelingen voor de toekomst met betrekking tot langere rijafstanden, autonomie en zwaardere ladingen”, aldus An Vermeulen.

Voor elke vrachtwagen is dan ook een laadpaal voorzien op de site waarmee ze ‘s nachts 100% opgeladen kunnen worden. In Wilrijk betekent dit de installatie van vijf Siemens laadpalen van 22 kW. Uit simulaties van CCEP en Renault Trucks is gebleken dat de vrachtwagens, met hun vier batterijpakketten met een geïnstalleerde capaciteit van 264 kWh, hun opdrachten zonder snelladen kunnen uitvoeren en dus ’s nachts met langzaam laden kunnen volstaan. Deze laadpalen worden uitsluitend met 100% groene energie bevoorraad, onder meer via eigen energieopwekking op de sites. CCEP investeert hierbij in totaal zo’n 7 miljoen euro.

Lees alles over Renault Trucks

Renault Trucks

video

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo