Uitgerekend op de dag waarop begonnen wordt met de bouw van de tunnelelementen van de toekomstige Scheldetunnel, een onderdeel van de Antwerpse Oosterweelverbinding, trekt een groep van milieuverenigingen naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Ze vrezen dat (vervuild) grondwater in de natuur terechtkomt.
Een nieuwe blokkering dreigt op weg naar de voltooiing van de Oosterweelverbinding rond Antwerpen. Nadat in het verleden al verschillende procedures voor de Raad van State liepen tegen (onderdelen van) het grootschalige Antwerpse mobiliteitsproject, trekken nu de actiegroepen Climaxi, Actiegroep Leefmilieu Rupelstreek (ALR), Red onze kleiputten en Burgerplatform OnzeMobiliteit naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen om de opstart van de graafwerken in Antwerpen te verhinderen. De actiegroepen vrezen evenwel dat vervuild grondwater uit deze werf in de natuur terechtkomt. De gehanteerde normen zijn volgens de actiegroepen onvoldoende om de omringende natuur te beschermen. Bouwheer Lantis reageert dat de waterzuivering voldoet aan alle normen, en er daarom ook van uit gaat dat de verleende vergunning overeind blijft.
In Zeebrugge werd vanmiddag gestart met de bouw van de eerste betonnen tunnelelementen in aanwezigheid van vertegenwoordigers van de havens Antwerpen en Zeebrugge, de Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters en de verschillende betrokken aannemers. Voor de bouw van de acht reusachtige onderdelen werd in Zeebrugge een apart dok gebouwd. Het samenvoegen van deze elementen in Antwerpen zal ten vroegste in 2025 gebeuren. De voorbereidende graafwerken in Antwerpen zouden in principe in februari starten, als tenminste de procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen hier geen stokje voor steekt.