Nieuw vormingsstation Zeebrugge: “Cruciale logistieke draaischijf”

Het heeft twaalf jaar geduurd, maar de haven van Zeebrugge heeft vanaf vandaag een nieuw vormingsstation voor het spoorgoederenvervoer. Dat moet een efficiënter, sneller en veiliger vervoer van goederen via het spoor mogelijk maken en de modal shift in het Zeebrugse havenverkeer een boost te geven. Met het project gaat een investering van 133 miljoen euro gemoeid, met bijdragen van zowel de federale als de Vlaamse regering en de Europese Unie. 

Het nieuwe vormingsstation van de haven in Zeebrugge bestaat uit twee grote sporenbundels: de vertrek- en aankomstbundel Zwankendamme en de rangeerbundel Zeebrugge. Na jaren werken en een investering van ruim €130 miljoen is het station operationeel. De bundel Zeebrugge is sinds kort in dienst. De infrastructuur van Zwankendamme werd eerder al gemoderniseerd en was eind 2018 klaar. In totaal zijn er nu 18 sporen. Indien nodig kunnen beide bundels nog uitgebreid worden. Een aparte bundel van vier sporen wordt voorzien voor het parkeren van locomotieven.

Opvallende nieuwigheid in de bundel Zeebrugge zijn de drie lange sporen, die in staat zijn treinen van 45 wagons (750 meter lengte) te ontvangen. Een economisch voordeel want langere treinen drukken de transportkost. In de rangeerbundel worden goederentreinen samengesteld met een automatische trieerinstallatie en automatisch bediende wissels. Met zo’n systeem gaat het rangeren en samenstellen van goederentreinen sneller. Groot pluspunt is dat beide bundels achter mekaar liggen. Vroeger lagen ze elk aan de andere kant van het hoofdspoor Brugge-Zeebrugge. In de nieuwe configuratie kunnen goederentreinen voortaan veiliger, sneller en efficiënter behandeld worden omdat ze veel minder deze reizigers- en goederenlijn moeten kruisen. Dat betekent dat er meer capaciteit is zowel voor reizigers- als goederentreinen. Met de nieuwe infrastructuur moeten goederentreinen gemiddeld de helft minder rangeerbewegingen maken, een belangrijke tijdswinst. De lawaaihinder wordt zoveel mogelijk beperkt met geluiddempende materialen, geluidsschermen en materialen die trillingen absorberen.

In de haven in Zeebrugge worden jaarlijks 50 miljoen ton goederen in een zeeschip geladen of uit een zeeschip gelost. Ongeveer 15% van alle goederen wordt per spoor van of naar de haven vervoerd. Dat aandeel moet nog toenemen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo