Renault sluit het jaar af met een hoge noot

Renault heeft vorig jaar in België de meeste lichte bedrijfsvoertuigen ingeschreven. Het Franse merk sloot het jaar zelfs sterk af en blijft voor Ford en Mercedes-Benz op het podium. De Stellantis-groep daarentegen gaat sterk achteruit.

In totaal is de Belgische markt voor lichte bedrijfsvoertuigen in 2022 met 21,61% gedaald. Met 56.102 geregistreerde eenheden viel het terug naar het niveau van 2012/2013. Als we het marktsegment per segment analyseren, zien we dat het lichte segment het meest is gedaald (-48,5%). De bijna volledige verdwijning van Dacia kwam alleen Ford en Fiat ten goede. De twee andere segmenten daalden respectievelijk met 18,7 en 19,5%.

Uiteindelijk heeft Renault zijn dominantie op de Belgische markt verder versterkt door een half punt marktaandeel te winnen, terwijl de stijging van Ford marginaal was en Mercedes-Benz met zijn middelzware en zware gamma’s een uitstekend jaar beleefde en 2,5 punt marktaandeel won.

Bij de andere winnaars van het jaar wisten enkele outsiders meer voertuigen te registreren in een sterk dalende markt: Toyota profiteerde zichtbaar van de komst van nieuwe modellen, MAN heeft nu 50% van het verkoopvolume van de Crafter bij Volkswagen CV met zijn TGE en Maxus zag zijn verkoop met 50% stijgen.

Als er winnaars zijn, zijn er ook verliezers. De vier Stellantis-merken hebben in totaal 4,5 punten marktaandeel verloren, en het zijn vooral Peugeot (dat van de derde naar de vierde plaats is gezakt) en Fiat (dat nu door Opel wordt overvleugeld) die terrein hebben verloren. Ook Nissan verloor terrein en daalde tot onder de 2%.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo