Verdubbelde capaciteit voor cruciaal goederenspoor in haven Antwerpen

Spoorwegbeheerder Infrabel, de Antwerpse spoorgoederenterminal Combinant en chemieconcern BASF verdubbelen de capaciteit van de spoorlijn L11, de ‘navelstreng’ van het spoorgoederenvervoer op de rechteroever van de Antwerpse haven. Er komt een nieuw spoor met een lengte van 5 kilometer en er wordt 11 kilometer aan bovenleidingen aangelegd. Het geheel is goed voor een investering van 30 miljoen euro. 

Havenbedrijf en industriële stakeholders voorzien een stijging van de industriële activiteit op de Antwerpse rechteroever. De L11 is een cruciale goederenlijn op de rechteroever van de Schelde omdat ze als enige het Noorden van de haven, waar de belangrijke chemische cluster zit, ontsluit. Bovendien geeft deze spoorinfrastructuur toegang tot een paar grote containerterminals. In het kader van de modal shift is de versterking van de spoorverbindingen van groot belang. Ongeveer 2/3e van het totale aantal goederentreinen op de L11 rijdt naar Combinant en BASF.

“Het verdubbelen van deze cruciale goederenspoorlijn maakt het goederenvervoer per spoor niet alleen aantrekkelijker, er zal ook een positieve impact zijn op milieu en verkeer in de haven en ver daarbuiten”, zegt Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges. Als alles volgens plan verloopt, start Infrabel dit najaar met de elektrificatiewerken tot midden 2026. De werken voor een tweede spoor zijn gepland begin 2024 en zullen zo’n twee jaar duren. Alles bijeen gaat het om een financiële injectie van zo’n 30 miljoen euro in één van de belangrijkste goederenlijnen van Port of Antwerp-Bruges. Door de investeringen wordt een tijdwinst van twee uur per trein geboekt en kunnen een aantal manoeuvres met rangeerlocomotieven op diesel worden uitgespaard. BASF zal één spoor (740m) ook volledig elektrificeren. Daarnaast investeerde Combinant ruim €2 miljoen in een extra spoor van 760m en in 12.000m² nieuwe terreinen. Lange sporen zijn nodig om lange goederentreinen te ontvangen. Tegen 2030 wil de Antwerpse haven het aandeel spoorgoederenvervoer verdubbelen. De initiatiefnemers hopen dat ok Europa over de brug komt met subsidies in het kader van de geplande klimaatneutraliteit tegen 2050.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo