Registratie grensovergang niet voor morgen

Vanaf 21 augustus moeten alle nieuwe vrachtwagens zijn uitgerust met een digitale tachograaf van de generatie “smart 2.0”. Het grote voordeel van deze nieuwe versie is dat automatische registratie van grensovergangen mogelijk wordt, waardoor de chauffeur een volledig onnodige stop kan besparen. Het zal echter nog enkele maanden duren voordat het systeem operationeel is.

Ter herinnering: in het kader van het mobiliteitspakket moeten vrachtwagenchauffeurs de oversteek van het ene land naar het andere registreren. Daarnaast wordt deze informatie ook gebruikt door inspectiediensten om na te gaan of de vrachtwagen om de acht weken naar het land van registratie is teruggekeerd.

Sinds deze maatregel in werking is getreden, moeten de chauffeurs op de eerst mogelijke plaats stoppen om de code van het land dat zij net zijn binnengekomen in te tikken. De nieuwe digitale tachograaf moet deze onnodige stop overbodig maken door automatisch de grensovergang te registreren (zoals elke zichzelf respecterende GPS zou vertellen). De nieuwe “slimme 2.0”-tachografen maken hiervoor gebruik van het Europese plaatsbepalingssysteem Galileo. Galileo is operationeel, maar niet de nieuwe gegevensauthenticatiedienst OSNMA, waarop we (blijkbara) tot december moeten wachten.

Volgens de informatie van de UPTR moet de Europese Commissie dus snel een wijziging van de uitvoeringsverordening voorstellen voor de overgangsperiode tussen 21 augustus en (vermoedelijk) eind 2023. De nieuwe tachografen zouden inderdaad een signaal geven aan de chauffeur als de grensoverschrijding niet is geregistreerd, en de controlediensten zouden ook op afstand toegang krijgen tot deze informatie. Een bestuurder in een na 21 augustus geregistreerde vrachtwagen zou dus te allen tijde kunnen worden gecontroleerd. Over het algemeen zou de door de Commissie bedachte overgangstekst de registratie van grensoverschrijdingen zonder volledige authentificatie mogelijk maken. Dit zou echter fraude in de hand kunnen werken.

Het probleem heeft echter ook een industriële dimensie: zolang deze overgangstekst niet is gepubliceerd, kunnen de tachograaffabrikanten (VDO en Stoneridge) niet beginnen met typegoedkeuringstests. En zonder goedkeuring kan de productie van de nieuwe apparaten niet beginnen… En de klok tikt door…

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo