Diesel wordt duurder in 2027

Het Europees Parlement heeft een tekst gevalideerd waarover de Commissie en de Europese Raad reeds overeenstemming hadden bereikt. Deze tekst (die alleen nog formeel door de Raad moet worden ondertekend) bezegelt de hervorming van de Europese regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten ETS, die vanaf 2027 van toepassing zal zijn op het wegvervoer. Met directe gevolgen aan de pomp.

Tot nu toe viel het wegvervoer niet onder deze vorm van CO2-beprijzing, in tegenstelling tot het luchtvervoer. Het is nu opgenomen in het ETS II, dat een prijs zal bepalen voor de CO2-uitstoot van wegvervoer en gebouwen volgens het principe ‘de vervuiler betaalt’. In dit geval is de vervuiler de brandstofleverancier en niet het bedrijf dat de CO2 rechtstreeks uitstoot. De verklaring is eenvoudig: er zouden te veel kleine vervuilers zijn om te controleren.

Concreet stelt Europa een totaal aantal emissierechten voor de sector vast (in overeenstemming met de Fit For 55-doelstellingen) en veilt die aan energieleveranciers. Leveranciers kunnen de extra kosten uiteraard aan hun klanten doorberekenen aan de pomp, maar er is een mechanisme om buitensporige stijgingen te voorkomen. Zo zal de prijs vanq emissierechten de eerste jaren worden begrensd tot EUR 45/ton. Volgens sommige studies zou dit kunnen leiden tot een prijstoeslag van 10 cent per liter aan de pomp.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo