[INTERVIEW] William Xiong (Cainiao Logistics) – Voorrang aan lokale partners

De komst van Cainiao Logistics naar Liège Airport heeft al heel wat inkt doen vloeien. Maar naarmate de tweede fase van het project vorm krijgt, zet de Chinese reus ook zwaar in op zijn eigen technologie om zijn groei wereldwijd te verzekeren.

We mogen niet uit het oog verliezen dat Cainiao Logistics een bedrijf is van Alibaba Group, waarvan de e-commerce-tak (AliExpress) momenteel het meest zichtbaar is. Dus wanneer William Xiong (Vice President en Chief Strategy Officer) verklaart dat zijn belangrijkste doel is om de klantervaring te verbeteren, verwijst hij minstens evenzeer naar de klantervaring bij Alibaba / AliExpress als naar die van de ontvanger van een pakket via Cainiao Logistics.

Transportmedia: Merkt u momenteel een vertraging in de e-commerce in Europa?

William Xiong: Na de pandemie was er een korte vertraging toen kopers weer in de winkel terecht konden, maar de opkomst van e-commerce is een langetermijntrend, gedreven door gemak en de kosten-waardeverhouding, wat bijzonder relevant is in deze tijden van hoge inflatie in Europa. Anderzijds is grensoverschrijdende e-commerce na de pandemie gemakkelijker te organiseren: ze is sneller, goedkoper en stabieler geworden. Dus hoewel we de afgelopen zes tot negen maanden een lichte daling hebben gekend, zal de e-commerce in Europa blijven groeien.

Samenwerking met lokale partners

TM: Veranderen de verwachtingen van de Europese consument?

William Xiong: Ze blijven toenemen. Consumenten willen goede service, scherpe prijzen en milieuvriendelijke leveringen. In deze drie domeinen stellen wij hoge eisen aan onszelf. U moet weten dat Cainiao in China de last-mile leveringen vooral in eigen beheer uitvoert. In Europa werken we uitsluitend met partners (zoals bpost in België, nvdr). Elk jaar stellen we onszelf hogere doelen inzake levertijden, transparantie en duurzaamheid. In China namen we bijvoorbeeld 1.000 bakfietsen in gebruik, maar we ontwikkelden ook onze autonome robot, waarvan er al 800 in gebruik zijn op universiteitscampussen in Singapore. We slagen erin om 800 pakketten per persoon per dag te bezorgen, tegen een kostprijs van niet meer dan 40 cent per pakket,en dat door een combinatie van autonome robots, slimme lockers en drones voor afgelegen gebieden. Dit is een prestatie die uiteraard gemakkelijker te bereiken is in dichtbevolkte gebieden.

De sleutel is volume. Hoe groter de volumes, hoe meer we leveringen kunnen concentreren, hoe efficiënter we zijn. De andere sleutel is technologie die ons in staat stelt om de klantervaring te verbeteren tegen een redelijke prijs.

TM: Hoe gaan jullie het transport in Europa koolstofvrij maken?

William Xiong: We stellen doelen die onze partners moeten bereiken. Voor het luchtgedeelte maken we steeds meer gebruik van de Boeing 777 die de benchmark is qua energieverbruik, en hebben we in 2022 samen met onze partner Air China Cargo voor het eerst geëxperimenteerd met nieuwe soorten brandstof. We zullen ook heel wat inspanningen leveren om ons wegtransportnetwerk in Europa koolstofvrij te maken en als het gaat om last mile-delivery, zullen we steeds doortastender optreden om ‘out of home’ bezorgmethoden te stimuleren, zoals bijvoorbeeld slimme lockers. Het is een pak efficiënter en milieuvriendelijker om veel pakketten bij slimme afhaalpunten te bezorgen dan aan huis.

Nieuwe projecten in België

TM: Hoe vorderen de nieuwe investeringen in jullie e-hub op Liege Airport?

William Xiong: We hebben de vergunningsaanvragen ingediend en zodra we alle goedkeuringen van de lokale autoriteiten hebben gekregen, kunnen we met de werkzaamheden starten. In eerste instantie bouwen we twee magazijnen van 20.000 en 24.000 m2, en in een derde fase een vierde magazijn van 24.000 m2. Daarmee komen we op een totaal van 100.000 m2, genoeg voor 15 vliegtuigen en 550 vrachtwagens per dag. En we willen het aantal arbeidsplaatsen opvoeren van 300 naar 900.

TM: Worden deze nieuwe magazijnen een copy-paste van de eerste e-hub of gaan jullie de operaties meer automatiseren?

William Xiong: Het zal anders zijn omdat de nieuwe magazijnen ons in staat zullen stellen om nieuwe en meer innovatieve bedrijfsmodellen te ondersteunen, niet alleen in luchtvrachtbeheer maar ook in last mile-delivery. Er zullen dus verschillen zijn en er zal meer automatisering zijn wat het sorteren betreft.

Een robot en een app

Tijdens een evenement met zijn Europese partners presenteerde Dennis Li (General Manager van het Europese pakketnetwerk) de voordelen van Cainiao’s app, die bedoeld is om de klantervaring te optimaliseren. Deze combinatie van een ‘know-it-all’ app, hypergeconnecteerde magazijnen en dito leveringstools is volgens Cainiao Logistics de beste manier om te groeien in het last mile-segment in Europa. Het valt nog te bezien of de ‘transportpartners’ (en dus ook bpost in België) erin zullen slagen om deze technologieën op hun respectieve markten op te leggen, aangezien de vertrouwelijkheid van persoonsgegevens in Europa een veel actueler thema is dan in China. Dennis Li stelde ook ‘Little Donkey’ voor, een autonome bezorgrobot die 50 pakketten kan vervoeren, zich aan een snelheid van 15 km/u voortbeweegt, en beschikt over een autonomie van 100 km.

Little Donkey is een intelligente en autonome robot die in China ontwikkeld werd door Cainiao Logistics.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo