Maten en gewichten: dit is wat de Commissie voorstelt…

Het document dat aanstaande woensdag voor het eerst wordt besproken door de Commissie Transport and Tourisme van het Europees Parlement zal enige tijd in beslag nemen om de maximale gewichten en lengtes van zware bedrijfsvoertuigen in Europa te veranderen, maar het voorstel van de Commissie zet de toon: het wegvervoer moet oooi meer regelgevingsruimte krijgen om zich efficiënter en ecologischer te organiseren.

De voorstellen van de Commissie, gegroepeerd in wat bekend staat als het Groen Goederenpakket (herinner je je het Mobiliteitspakket?), richten zich niet alleen op het wegvervoer, aangezien ze ook voorstellen bevatten voor een beter gebruik van de capaciteit van het spoornetwerk. Maar het zijn de voorgestelde maatregelen om de maximale gewichten en afmetingen van vrachtwagens te wijzigen die van bijzonder belang zullen zijn voor vervoerders. Er zijn twee soorten maatregelen.

1) Het verhogen van de transportefficiëntie

  1. Wanneer twee lidstaten afwijkingen van de maximaal toegestane massa’s toestaan (zoals België en Frankrijk doen met combinaties van 44 ton), wordt internationaal vervoer tussen deze twee lidstaten toegestaan. Deze afwijking zal echter tijdelijk zijn voor voertuigen die fossiele brandstoffen gebruiken.
  2. 44-tons combinaties die fossiele brandstoffen gebruiken, worden tijdelijk toegelaten voor intermodaal vervoer
  3. deze tijdelijke uitzonderingen verstrijken in 2035
  4. wanneer twee lidstaten het verkeer van ecocombi’s toestaan (zoals België en Nederland), wordt internationaal vervoer tussen deze twee lidstaten toegestaan, in eerste instantie in de vorm van een proefproject van vijf jaar
  5. de organisator van intermodaal vervoer moet een elektronisch vervoersdocument eCMR gebruiken
  6. de maximum lengte van autotransporters worden “naar boven toe” geharmoniseerd, zodat deze langere voertuigen voor internationaal vervoer kunnen worden toegelaten.

 

2. versnelde invoering van voertuigen met alternatieve aandrijfsystemen

  1. de extra toegestane MAM voor emissievrije voertuigen wordt twee ton
  2. de extra toegestane MAM voor voertuigen met alternatieve aandrijving, met uitzondering van voertuigen met nulemissie, wordt één ton
  3. de maximumhoogte van wegvoertuigen die containers met een hoge kubus vervoeren, wordt verhoogd tot 4,30 m.

 

Deze voorstellen zijn positief ontvangen door de transportfederaties Febetra (met name de punten 1.1 en 1.4) en UPTR (1.1), terwijl Transport & Environment blij is dat emissievrije voertuigen kunnen profiteren van ruimere lengtes en gewichten. Aan de andere kant is de milieuorganisatie kritischer over pakket 1. De IRU verwelkomt de meeste maatregelen, maar betreurt bepaalde deadlines (1.3) en de starheid van het proefprojectsysteem (1.4). Maar aangezien dit een eerste ontwerp is dat door de Commissie is ingediend, zal de tekst ongetwijfeld nog vele wijzigingen ondergaan voordat de nieuwe richtlijn van kracht wordt…

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo